Digitalisering bioscopen leidt tot meer keuze voor de consument

Zo slecht is het dus eigenlijk niet!

Sinds 2012 vertonen alle bioscopen en filmtheaters in Nederland films met digitale projectoren. Deze omschakeling van 35mm naar digitale vertoning blijkt een grote impact gehad te hebben op de exploitatie en het management van filmtheaters, bioscopen en filmdistributeurs. In opdracht van EYE hebben Stichting Filmonderzoek, de NVB en het NVF de effecten van de digitalisering op de markt onderzocht.

Het blijkt dat de digitalisering geleid heeft tot meer voorstellingen per zaal (+16%). Dit geldt voor alle type bioscopen, van filmhuizen tot de bioscoopconcerns. Veel bioscopen hebben in de afgelopen jaren bijvoorbeeld hun openingstijden verruimd. Hierdoor heeft de bezoeker een ruimere keuze aan films op elk gewenst moment. Digitale cinema heeft deze toename kunnen faciliteren, doordat de digitalisering programmeren flexibeler maakt op zowel logistiek, als financieel vlak.

Een ander belangrijk effect van de digitalisering is de toename van het aantal kopieën waarmee een film wordt uitgebracht. Vooral onafhankelijke distributeurs laten hun films met meer kopieën in première gaan, omdat schaalvoordelen voor hen pregnanter zijn dan voor de grote distributeurs. Vooral Nederlandse en Europese films, die vaker door onafhankelijke distributeurs worden uitgebracht, ondervinden hier voordelen van. Maar naast een stijging van het aantal kopieën dat in omloop is, worden er ook meer filmtitels uitgebracht. Er is dus een ruimere keuze voor het publiek.

Ingrijpende veranderingen in de bedrijfsvoering van de filmbranche zijn echter niet teweeg gebracht door de digitalisering. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door het financieringsmechanisme die de digitalisering heeft mogelijk gemaakt: de Virtual Print Fee (VPF). Er heerst, volgens de geïnterviewde vertegenwoordigers van de branche, nog veel onzekerheid over de toekomst. Wat gebeurt er als VPF de strategieën van distributeurs en vertoners niet langer beheerst? Men vreest dat de diversiteit van het aanbod dan wel onder druk kan komen te staan.



NieuwsFilm

meest populair