Universal gaat alleen maar blockbusters maken

De tegenvallende opbrengsten maken dat de studio voortaan alleen nog blockbusters wil maken.

Een tijdje geleden had Peter Berg alle reden om zenuwachtig te zijn. Hij had net getekend om Battleship te regisseren, en werd bij studiobonzen Adam Fogelson en Donna Langley op het matje geroepen voor een spoedvergadering. De film zou meer dan tweehonderd miljoen dollar kosten, wat al een bijzonder hoog budget is.

In plaats van te vragen om een budgetverlaging, wat Berg’s verwachting was, vertelden Fogelson en Langley aan Berg dat hij het budget mocht verhogen en nog een actiescène van een paar miljoen dollar aan de film toe moest voegen. "It was one of the craziest meetings I've ever had," vertelde hij aan de Los Angeles Times. "They said, 'We want to go bigger.'"

De meeting is een mooi voorbeeld van een koerswijziging binnen de studio. Normaliter geeft Universal één dure film per jaar uit. Dit jaar zijn dat er drie. In mei komt Battleship uit, in juni Snow White and the Huntsman voor 175 miljoen dollar en in november voor dezelfde prijs 47 Ronin.

Aangezien Fogelson en Langley de verkeerdste niet zijn, reageerden ze in de media uitgebreid op de nieuwe koers van de studio. “This year you can see us marrying a new strategy with a level of resources that Universal has not had in the past. We are in complete agreement that we need to do better and are optimistic that we will,” aldus Fogelson.

Het extra geld dat het bedrijf in films komt, is afkomstig van het bedrijf Comcast Corp., dat een meerderheidsbelang kocht in NBCUniversal, dat weer het moederbedrijf is van Universal. Het gevolg van die overname is een verlies aan aandacht voor de creatieve films die minder geld in het laatje brengen.

“We can no longer afford to make movies that we love creatively, but where the scenario for success is marginal and the scenario for failure is cataclysmic,” vertelt Langley.

Het gevolg daarvan is al een tijdje merkbaar. Denk bijvoorbeeld aan de film The Dark Tower, die gebaseerd zou worden op de zevendelige magnum opus van Stephen King.

Tot de nieuwe richtpunten van de studio zal niet de Amerikaanse maar vooral de buitenlandse markt behoren. Films als Transformers en Pirates of the Caribbean deden het namelijk vooral in het buitenland en niet zozeer in Amerika goed.

De nieuwe richting komt niet als een verrassing, gezien de lage opbrengsten die de studio de afgelopen jaren boekte. De afgelopen drie jaar stond Universal namelijk onderaan de opbrengstlijst van de Amerikaanse filmstudio’s. En dat terwijl de studio in 2012 haar honderdste verjaardag viert.



NieuwsFilm

meest populair