'Het Boek van Alle Dingen': hartverwarmende kinderfilm schuwt serieuze thema's niet

'Het Boek van Alle Dingen': hartverwarmende kinderfilm schuwt serieuze thema's niet (2024)

Met hulp van Jezus Christus en de buurtheks overwint Thomas zijn angsten.

Leestijd: 2 min 28 sec
Regie: Ineke Houtman | Scenario: Maarten Lebens, Richard Tulloch en Mieke de Jong | Cast: Brandon River Coene (Thomas), Daan Schuurmans (vader), Sallie Harmsen (moeder/Jezus), Margo Dames (mevrouw van Amersfoort), Aiko Beemsterboer (Margot), Emma van Gompel (Eliza), e.a. | Speelduur: 90 minuten | Jaar: 2024

Thomas, negen jaar oud, is een jongen met een uitbundige fantasie waarin hij graag ontsnapt om te ontkomen aan zijn echte leven. Zijn vader is strenggelovig en slaat zijn vrouw en kinderen als zij de regels overtreden. Algauw ontdekt Thomas dat hij zijn gezin niet kan helpen door zich te blijven verstoppen in zijn gedachtes. Hij zal iets moeten doen. Maar durft hij dat wel? Het Boek van Alle Dingen is een hartverwarmende film die laat zien dat je je angsten moet overwinnen om gelukkig te worden.

In zijn missie om het hart van zijn vader te verzachten krijgt Thomas hulp van allerlei excentrieke personages. Zo is er mevrouw Van Amersfoort, zijn buurvrouw, van wie de hele buurt denkt dat ze een heks is. Of Eliza, het meisje op wie Thomas verliefd is, met haar krakende leren been. De meest bijzondere hulp komt van Jezus Christus, meesterlijk gespeeld door Sallie Harmsen die hem neerzet als een enthousiaste, maar ook relaxte gast. Deze kleurrijke personages geven de film een sprookjesachtige en vooral heerlijk ondeugende sfeer.

Deze humoristische kant is goed in balans met de zware thema's. De vrolijke straat en zijn buurtbewoners staan in sterk contrast met de kille en vooral beklemmende sfeer in het huis van Thomas. De doordringende angst die ontstaat door het huiselijk geweld is voortdurend voelbaar. Het Boek van Alle Dingen is een film die jonge kijkers niet onderschat, maar serieus neemt door dit soort thema's bespreekbaar te maken. Een verademing.

Daan Schuurmans' vertolking van de strenggelovige vader draagt in belangrijke mate bij aan deze benauwende sfeer. Met zijn doordringende blikken kijkt hij recht door de personages heen. Zinnen zoals "alleen nietsnutten en slappelingen zijn gelukkig" spreekt hij kalm, maar autoritair uit. Toch vervalt Schuurmans nooit in overdrijving of karikatuur. De vader is geen eendimensionale vijand, maar een compleet en complex mens. Met subtiele blikken en nuances maakt Schuurmans duidelijk dat achter het harde masker verdriet en angst schuilgaan.

Religieus extremisme is een belangrijk thema en wordt zowel speels als waarschuwend neergezet. Zo zien we duizenden kikkers als knipoog naar de Bijbelse plagen, maar zien we ook de gevaren van extreme vormen van religie. Deze tweeledige benadering van het geloof laat zien dat Het Boek van Alle Dingen meerdere lagen bevat en kinderen net zo serieus neemt als volwassenen.

Het plot van de film hangt wel van toevalligheden aan elkaar en wordt op een gegeven moment vrij repetitief. Het abrupte einde en de onafgeronde verhaallijnen geven weinig voldoening. Alles lijkt opeens goed te zijn gekomen, wat de complexe thema's onnodig versimpelt. Dat is jammer, want daardoor eindigt de film eerder met een sisser dan met een knal. Toch blijft Het Boek van Alle Dingen vooral een hartverwarmende kinderfilm met belangrijke thematiek.