'Terrifier 3': goorder dan dit wordt het niet
Recensie

'Terrifier 3': goorder dan dit wordt het niet (2024)

Geniet met Halloween van deze duivelse kerstfilm met Art de Clown.

in Recensies
Leestijd: 3 min 43 sec
Regie: Damian Leone | Scenario: Damian Leone | Cast: Lauren LaVera (Sienna), David Howard Thornton (Art de Clown), Antonella Rose (Gabbie), Elliott Fullam (Jonathan), Mason Mecartea (Cole), Alexa Blair Robertson (Mia), e.a. | Speelduur: 125 minuten | Jaar: 2024

Terrifier is een slasher-horrorfranchise die inmiddels alweer acht jaar bestaat. Deel drie gaat verder met de menselijke personages die in het tweede deel werden geïntroduceerd en natuurlijk is ook Art de Clown weer van de partij, een griezel waar Pennywise en de Joker nachtmerries van zouden krijgen. Sommige engerds hebben nog enige scrupules en (verwrongen) morele integriteit, maar Art is door en door verdorven. Al in de openingssequentie zien we een aan stukken gereten kind, iets waar veel van de gruwelijkste horrorfilms toch nog terughoudend in zijn. In Terrifier 3 is dit echter nog maar een aperitiefje.

Een waarschuwing is hier toch wel op zijn plaats. Terrifier 3 is vele malen goorder en intenser dan zijn voorgangers, een prestatie op zich. In vergelijking met het expliciete geweld en sadisme in deze film lijken de Saw- en The Texas Chainsaw Massacre-franchises op Heidi. Mensen zullen de zaal vroegtijdig verlaten, zoveel is zeker. Dit klinkt als antireclame, maar het is natuurlijk een aanbevelingssticker die alleen op de allerbeste slashers geplakt mag worden. Terrifier 3 scheidt de volwassenen van de kinderen.

Dat laatste moet nogal letterlijk worden genomen, want bovengetekende heeft nog nooit zo'n strenge leeftijdscontrole aan de zaaldeur meegemaakt. In Amerika kreeg de animatiefilm The Wild Robot een boost in bezoekersaantallen na de release van Terrifier 3. Het vermoeden is dat veel minderjarigen een kaartje kochten voor de animatiefilm en daarna probeerden bij het slachtfeest van Art de Clown binnen te glippen. Een truc van alle tijden.

Maar wat willen die tieners dan zo graag zien? Terrifier 3 gaat verder met het verhaal van Sienna Shaw, de twintiger die met haar magische zwaard is voorbestemd om een einde te maken aan de praktijken van Art en zijn handlanger (je weet wie). Er is vijf jaar verstreken sinds hun laatste gevecht in Terrifier 2. Sienna werd na de traumatische gebeurtenissen geïnstitutionaliseerd, maar mag de inrichting nu verlaten om bij haar tante, oom en nichtje Gabbie te gaan wonen. Alles gaat de goede kant op, maar dan denkt Sienna in het winkelcentrum de horrorclown weer te zien.

Er is een interessante dynamiek tussen Sienna en haar nieuwe huisgenoten - met name met Gabbie die erg tegen haar grote nicht opkijkt - en met haar broer Benjamin die inmiddels op kamers zit. Het afgrijselijke verleden dat altijd een rol speelt in de gevoelswereld van Sienna maakt haar relaties met de anderen een broze. Terrifier 3 bouwt genoeg psychologische spanning en emotionele zeggingskracht op in de rustige momenten om begaan te zijn met de personages zodra het geweld toeslaat, mede mogelijk gemaakt door de prima acteerprestaties van de jonge cast.

Art zelf wordt weer gespeeld door David Howard Thornton die zijn vertolking van de helse Pierrot verder perfectioneert. Thorntons mimiek en pantomimiek zijn werkelijk om je de stuipen op het lijf te jagen en beter nog: je gaat deze man echt haten. Sommige slachtoffers hebben niet de sympathiefactor, maar wat deze demon hen aandoet gun je werkelijk niemand. Niet de ratten!

Alle sadistische plannen en insinuaties terzijde, hangt veel van het succes van een slasherfilm natuurlijk af van de afbeelding van het geweld op het scherm. Terrifier 3 slaat de donkere gangetjes en vervaagde details lekker over en toont ons alle 'blood and gore' in volle glorie. Schrijver/regisseur/editor/visuele effecten-specialist Damien Leone maakte de film in eigen beheer om wederom voluit te kunnen gaan. Vooral de praktische effecten en animatronics zijn indrukwekkend: nepdarmen en verminkte protheses zien er zoveel beter uit dan enen en nullen uit de computer.

Visueel doet Terrifier 3 weer sterk denken aan de Grindhouse-slashers uit de jaren zeventig, niet alleen vanwege het ondubbelzinnige exploitation-gehalte, de zieke humor en de enigszins korzelige opnames, maar ook door het tijdsbeeld. Alleen het incidentele gebruik van een smartphone herinnert de kijker eraan dat het verhaal zich in de jaren twintig afspeelt. Verder lijken de kleren, kapsels, interieurs, bars en winkelcentra op die van decennia geleden. Het zorgt voor een fijne onderdompeling in een andere wereld. Even weg van alle stress.

Iedereen die ook maar iets van de marketingcampagne van Terrifier 3 heeft meegekregen weet natuurlijk dat dit een kerstfilm is. De film krijgt een release ter gelegenheid van Halloween, maar zal in de toekomst uitgroeien tot een horrorklassieker voor de winterse, christelijke feestdagen. De duivelse Art ziet er waarschijnlijk wel de ironie van in.