Mysterieuze verdwijningen, onverklaarbare verschijningen, gestoorde moordenaars. De politiemacht heeft het zwaar te verduren in Zuid-Koreaanse thrillers als Memories of Murder, The Wailing en I Saw The Devil. Regisseur Yeon Sang-ho volgt die recente traditie met zijn duistere detectivefilm Revelations. Een bloeddorstige sociopaat kruist wegen met een fanatieke pastoor, en de twee vertonen meer gelijkenissen dan men zou verwachten.
Yeon Sang-ho is al vaste prik in de catalogus van Netflix met zijn bovennatuurlijke series Hellbound en Parasyte: The Grey. Minder bekend zijn de animatiefilms op zijn naam, zoals The King of Pigs en The Fake, en zelfs enige digitale strips, zogeheten webtoons. In 2022 werkte Yeon al aan de webtoon van Revelations, die nu verfilmd is met Alfonso Cuarón aan boord als uitvoerend producent. Het stelt meteen hoge verwachtingen aan de genreregisseur, die zichzelf op de kaart zette met de zombiefranchise Train to Busan en Zuid-Korea's eerste superheldenfilm Psychokinesis. Maar Revelations verrast met een verbazingwekkend laag gehalte aan paranormaliteit.
In de Zuid-Koreaanse stad Musan miezert het onafgebroken, maar heeft pastoor Sung Min-chan altijd een stralende glimlach paraat om nieuwe leden te werven voor zijn kleine parochie. Achter zijn zoete woorden schuilen echter vele zondes. De affaire van zijn vrouw heeft hem verbitterd en de nabije constructie van een megakerk wakkert alleen maar meer afgunst aan. Wanneer de veroordeelde verkrachter Kwon Yang-rae zijn kerk betreedt, steekt hij eerst weer zijn reguliere bekeringspraatje af. Maar wanneer Sungs zoontje die nacht verdwijnt, blijkt de pastoor minder vriendelijk voor zijn medemens.
Voor lange tijd blijft de premisse van Revelations vaag. Parallel aan de verhaallijn in kerkelijke sferen is er nog de getraumatiseerde rechercheur Lee Yeon-hui. Zij is geënt op vergelding vanwege Kwons rol in de zelfmoord van haar zus. Maar pas veel later in de film komen de verschillende personages en hun geheimen nader tot elkaar. Ze weten steeds hun eigen handelingen goed te praten, wat het lastig maakt om te bepalen wie nu goed of slecht te noemen is.
Duidelijk is te zien dat het vertalen van de strip naar het scherm soms lastig verliep qua plot en montage, maar de uitstekende cinematografie en mise-en-scène weten veel recht te zetten. Ondanks het gebrek aan monsters en superkrachten blijft er altijd iets bovennatuurlijks in de lucht hangen, wat de scènes een onderliggende spanning verleent die niet makkelijk af te schudden is. Het is grotendeels te danken aan de broeierige sfeer dat de personages steeds minder betrouwbaar worden en hun intenties twijfelachtiger. Niemand blijft aan het einde over met reine handen.
Revelations openbaart de lelijke aard van de mens. Ondanks een incidentele spookverschijning blijft de film bovenal een rauwe psychologische thriller. Het resultaat is een atmosferisch, naargeestig verhaal dat het bovennatuurlijke zoekt op verschillende plekken: het geloof, een traumatisch verlies of een duister verleden van misbruik. Die zoektocht is het innovatiefste aan deze geslaagde Zuid-Koreaanse detectivethriller.
Revelations is te zien bij Netflix.