Het wereldwijd oprukkende conservatisme lijkt ons terug in de tijd te werpen. Verworven vrijheden zoals gelijke rechten en het recht op abortus dreigen door de opgestoken rechtse wind te worden teruggedraaid. En dan te bedenken dat deze progressieve bewegingen in sommige samenlevingen nog goed en wel van de grond moesten komen. Het onderstreept maar weer eens het belang van literatuur en cinema, en daarom is het Hongkongse drama All Shall Be Well zo'n belangrijke film. Want als we niet blijven hopen dat alles ooit weer goedkomt, waar zijn we dan als mensheid?
De moraal van de vierde speelfilm van Ray Yeung is dat we nooit iets voor lief moeten nemen, zelfs niet iets dat zo vertrouwd en comfortabel aanvoelt als een lievelingstrui. Angie en Pat zijn al ruim drie decennia bij elkaar en hun relatie wordt niet alleen door iedereen volledig geaccepteerd, maar ook bewonderd vanwege de puurheid en onvoorwaardelijke trouw.
Alleen Angies ouders hebben het nog steeds over een 'goede vriendin' wanneer het over hun schoondochter gaat, maar dat zal de generatie wel zijn. De twee vrouwen kunnen bogen op fijne vriendschappen, hechte banden met de queergemeenschap in Hongkong en sterke familiebanden. Na een gezellige avond met familie, fijne gesprekken en een goede maaltijd, wordt Pat onwel en komt onverwacht te overlijden.
Dan begint voor Angie een strijd met haar schoonfamilie die ze niet had voorzien. Het appartement waarin het stel al jaren woont, staat op naam van Pat. Omdat ze nooit iets hebben geregeld, begint Pats familie het onderkomen op te eisen en dreigt Angie op straat te belanden. De begrafenis is ongemakkelijk vanwege de vage status van de relatie tussen de twee vrouwen, maar al snel verdwijnen de beleefdheden en moet er ter zake worden gekomen.
Het ambigue van Yeungs familiedrama is dat het, ondanks de aanwezigheid van klassieke verhaalelementen, zowel de liefde viert als de hardheid van het bestaan onderstreept. De filmmaker presenteert omstandigheden die we al vaak hebben gezien en baart daarmee weinig opzien. Maar door subtiele details en langzaam afbrokkelende beleefdheden ontstaat een fijnzinnig drama dat de wrangheid van het bestaan blootlegt.
Veel zaken zie je van mijlenver aankomen. Pats neef heeft een meisje leren kennen en net wanneer hij de relatie geen kans meer geeft, blijkt ze zwanger te zijn. Het laat zich raden dat Pats broer andere plannen heeft voor het appartement. Dan blijkt All Shall Be Well meer te draaien om de uitvoering dan om de invulling van deze standaardelementen.
Yeungs film laat zich makkelijk plaatsen in het LHBTQIA+-hokje, maar dat zou de film tekortdoen. Wat Angie overkomt en wat ze gedwee ondergaat, zou binnen elke relatie kunnen gebeuren. De ongelijke behandeling van partners van gelijke sekse vormt weliswaar een subthema, maar Yeung kiest ervoor dit niet uit te buiten.