Arme jongeren die op straat leven; het is misschien wel één van de makkelijkste concepten voor een emotioneel of ruw drama. Eerder is het al gedaan met onder andere Pixote, Cidade de Deus, La Haine en Menace II Society. Deze klassiekers zijn allemaal vrij direct, in de zin dat ze tonen wat er gebeurt en een weinig ambigu narratief hebben. Het Colombiaanse Los Reyes del Mundo neemt deze straatformule over en doet er een snufje magisch realisme bij.
In de straten van Medellín, de op een na grootste stad in Colombia, wonen Rà, Sere, Nano, Winny en Culebro. Zonder familie of vast onderkomen zijn ze op elkaar aangewezen. Ze leven van straatverkoop, diefstal en bendepraktijken. Hun dubieuze bezigheden komen echter niet voort uit kwaadaardige intenties; ze proberen enkel te overleven. Rá, de oudste van de groep, spoort zijn vrienden aan deze levensstijl te verlaten wanneer hij een stuk land van zijn oma erft.
Het stuk land is echter niet zomaar van hen. In het verleden zijn veel stukken grond in Colombia onterecht onteigend. Rá's oma heeft jaren geleden een rechtszaak aangespannen om het land dat haar toebehoorde op te eisen. Uiteraard is het nog maar de vraag of de Colombiaanse regering het zomaar opgeeft. Het corrupte regime geeft het natuurlijk veel liever aan grote bedrijven. Rá is ervan overtuigd dat hij het land krijgt, omdat hij vindt dat hij de rechtmatige eigenaar is.
Om bij dat stuk land te komen moeten Rá en zijn vrienden echter heel Colombia doorreizen. Hun beloofde land biedt echter meer kansen dan ze in Medellín ooit krijgen. Tijdens deze reis schijnen de sterke karaktertrekjes van de personages goed door. Ze zijn misschien rellende straatjongeren, maar hebben een hart van goud. Vooral Rá's sterke maar naïeve gevoel voor rechtvaardigheid maakt hem bijzonder sympathiek.
Als oudste van de groep is hij zo'n beetje de grote broer van de andere jongens. Zij kijken tegen hem op, omdat de rest doelloos in het leven is. Wie ze zijn, wat hun plek in de wereld is en wat ze in de toekomst willen of kunnen; ze hebben geen idee. Rá is in hun ogen de enige die dit weet, hoewel hij net zo verdwaald is als de rest. De groepsdynamiek die hieruit volgt is fantastisch en geeft de personages veel diepte.
Deze ontwikkeling zou niet mogelijk zijn zonder het fenomenale acteerwerk van de jonge, onervaren acteurs. Voor alle jongens is deze film hun enige IMDb-vermelding. De authenticiteit van hun prestatie komt uit persoonlijke ervaringen. Ze spelen niet alleen straatjongeren - ze zíjn het. De vijf acteurs geven hun personages veel diepgang en nuance, wat regisseur Laura Mora Ortega fantastisch uit hen heeft gehaald.
Tijdens hun reis komen de jongens langs vele bijzondere mensen en locaties, die ieder van hen persoonlijke uitdagingen bieden. Prostituees, mensensmokkelaars, gevaarlijke natuur en nog veel meer beproevingen doen een beroep op het karakter van de tieners. De fysieke reis is echter maar een klein deel van hun odyssee. Hun spirituele zwerftocht is veel groter en impactvoller.
Met behulp van een zweverige soundtrack en prachtige, soms abstracte beelden komt de gemoedstoestand van de protagonisten tot uiting. Op momenten is dat rustgevend, op andere juist beangstigend. Het verhaal is weinig verrassend, maar de zwaarte van iedere gebeurtenis is voelbaar, en bouwt subtiel op naar een intense, prachtige en hartverscheurende climax.
Los Reyes del Mundo laat maar weer eens zien hoe prachtig spirituele cinema kan zijn. Soms zijn zulke films moeilijk om doorheen te komen, maar ze belonen vaak degenen die de tijd ervoor nemen. Deze film houdt je een spiegel voor en dwingt je je eigen leven te relativeren met Rá, Sere, Nano, Winny en Culebro. Hij inspireert op een diep existentieel niveau, iets waar arme straatjongeren alleen maar van kunnen dromen.