Hidden Strike [Netflix]

Hidden Strike [Netflix] (2023)

Jackie Chan weet maar niet van ophouden en redt samen met worstelaar John Cena deze zeer matige actiethriller enigszins.

Leestijd: 2 min 46 sec
Regie: Scott Waugh | Scenario: Arash Amel | Cast: Jackie Chan (Luo Feng), John Cena (Chris van Horne), Pilou Asbæk (Owen Paddock), Zhenwei Wang (Xiao Wei), Amadeus Serafini (Henry van Horne), e.a. | Speelduur: 102 minuten | Jaar: 2023

De in Brits Hongkong geboren Jackie Chan heeft inmiddels een slordige honderdvijftig films op zijn conto staat, maar is voorlopig niet van plan om achter de geraniums te gaan zitten. Het is wel te verklaren waarom de bijna zeventigjarige Chan een grote populariteit geniet. Hij is misschien klein van stuk en de spierballen mogen niet uit zijn shirtje barsten, hij heeft een sympathiek voorkomen en zijn rollen gaan meestal gepaard met een ondeugende vorm van humor.

Desalniettemin begint zijn hoofdrol in de Chinees-Amerikaanse actieproductie Hidden Strike nog uiterst serieus. Chan speelt voormalig militair Luo Feng die het roer heeft omgegooid en nu als huurling de kost verdient. Hij krijgt de opdracht om een forse groep Chinese wetenschappers te bevrijden uit een door rebellen aangevallen olieraffinaderij in de Iraakse woestijn.

Om in veiligheid te worden gebracht moet de kolonne van elf bussen over een weg die is omgedoopt tot 'Highway of Death'. Het gaat dan ook goed mis als twee van de bussen in een zandstorm worden gekaapt en enkele prominente inzittenden worden ontvoerd. Aanstichter van deze terreurdaad is huurling Chris. Als hij er echter achter komt wat de ware missie van zijn opdrachtgever is, zit er weinig anders op dan de handen ineen te slaan met Feng.

Dat is ook het moment waarop deze kunstmatig aandoende actiethriller lucht krijgt. Het was kennelijk de humor die we nodig hadden om het nog enigszins verteerbaar te maken. Tegenover Chan is professioneel worstelaar en spierbundel John Cena geplaatst, die ondanks zijn dubieuze opdracht om de bussen aan te vallen als een ware weldoener wordt neergezet. In een Iraaks dorp heeft hij zich opgeworpen als pleegvader van een groep weeskinderen. Samen zingen ze enthousiast Old MacDonald.

Hidden Strike werd volledig gefilmd in China en vooral in de studio en dat zie je er ook wel aan af. De computers hebben overuren gedraaid en het heeft geresulteerd in een aanblik die zo uit een spelcomputer kan zijn gerold. Niet alleen bedient regisseur van dienst Scott Waugh zich van de meest onrealistische digitale cameratrucjes, hij had zich de moeite kunnen besparen om in de vecht- en actiescènes de kabels van de over elkaar heen buitelende acteur weg te poetsen. Zo over de top zijn de salto's en flikflaks.

Het verbond tussen Chan en Cena is vooral een excuus om nog meer actiegeweld op de kijker af te vuren en dat is natuurlijk ook waar de doelgroep in is geïnteresseerd. Dat laat niet onverlet dat het scenario met bitter weinig liefde is opgetikt. Geloofwaardigheid mag dan niet voorop staan, een beetje logica was niet verkeerd geweest. De een-tweetjes tussen Cena en Chan redden de boel nog enigszins. Beide hoofdrolspelers hebben nou eenmaal een enorme gunfactor.

Hidden Strike is een formulematige afgezant van de Chinese filmindustrie die zichzelf een blauw oog knipoogt naar een wereldwijd, veelal Westers filmpubliek. Het had echter nog zo veel meer kunnen zijn als er ook serieus werk was gemaakt van een doordacht scenario, waarin de actie nog steeds voorop had kunnen staan en de bits en bytes niet van het scherm hadden gespat.

Hidden Strike is te zien bij Netflix.