'En Del Av Dig': rouwverwerking door kopieergedrag

'En Del Av Dig': rouwverwerking door kopieergedrag (2024)

Zweeds drama over een puber die het verlies van haar oudere zus oplost door haar leven over te nemen.

Leestijd: 2 min 23 sec
In het Zweedse drama En Del Av Dig (Een Deel van Jou) kijkt de bijna zeventienjarige Agnes zowel met bewondering als afgunst naar oudere zus Julia. De losbandige Julia lijkt het zo veel beter voor elkaar te hebben. Ze heeft vrienden, laat zich helemaal gaan op feestjes en heeft bovendien vriendje Noel waar Agnes ook wel oog voor heeft. Van een echt hechte band tussen de zussen kan je nou ook weer niet spreken.

De vooravond van Agnes' zeventiende verjaardag valt samen met het Scandinavische Walpurgnisnacht. De enige voorwaarde waaronder Julia naar een huisfeestje mag is als ze haar jongere zus mee op sleeptouw neemt. Terwijl Agnes zich verbaast over de losbandige karaokepogingen van haar zus vindt ze meer toenadering tot Noel. Dan slaat het noodlot toe, wanneer Agnes straalbezopen achter het stuur kruipt en wordt geschept door een vrachtwagen.

Drama's over rouw en de verwerking ervan zijn er in allerlei soorten en maten, en En Del Av Dig probeert een young adult-sausjes over het thema te gieten. Met een atypisch verloop waarbij Agnes langzaam maar zeker Julia's leven over probeert te nemen. Ze laat zich gaan in korte rokjes en onder lagen make-up en legt het aan met de voormalige vrienden van Julia.

Regisseur van dienst Sigge Eklund investeert samen met scenarist Michaela Hamilton nauwelijks in een kennismaking met de puberende hoofdpersoon. Agnes heeft toneelambities en doet auditie voor de hoofdrol in een toneelstuk. Het cliché dicteert dan kennelijk dat de teksten die ze op het toneel moet uitspreken de verandering reflecteren, die ze door het verlies van haar zus door moet gaan.

Naast het gebrek aan echte introductie van de personages - waar is Agnes' vader bijvoorbeeld - is Eklunds jeugddrama in zichzelf gekeerd en worden de heftige verwikkelingen binnen het gezin nauwelijks voor dramatisch gewin ingezet. De band tussen Agnes en haar moeder komt niet lekker uit de verf en de volwassen personages, waaronder ook een grootmoeder en een dramadocent, worden enkel en alleen van stal gehaald om Agnes' koers enigszins te wijzigen.

Door het gebrek aan verwikkelingen en het rotsvaste vertrouwen van de makers in het gegeven dat Agnes haar rouw verwerkt door de plek van haar zus in te nemen, wil En Del Av Dig maar niet beklijven. De karakterontwikkeling is niet alleen uitermate voorspelbaar maar op momenten zelfs ronduit saai door het schaarse gebruik van sleutelscènes. De aanvankelijke jaloezie die Agnes voor Julia voelt, wordt door het verbreken van de getroebleerde zusterband gecompenseerd met een misplaatste vorm van ziekelijke adoratie.

Het is dan ook lastig meeleven met hoofdrolspeler Felicia Maxima. Het ex-vriendje van Julia fungeert als figuurlijke airbag, maar wat er met dit personage uitgehaald wordt verdient ook niet bepaalt de originaliteitsprijs. Dit Zweedse drama is ondanks de potentie aan hevige emoties uitermate vlak en ondanks de wilde uitspattingen van Agnes opvallend introvert.

En Del Av Digl is te zien bij Netflix.