Op de dag van haar moeders begrafenis zit Zeynep opgezadeld met een vader en dochter die zich misdragen, en een echtgenoot die niet eens komt opdagen. Aangezien ze net vernomen heeft dat haar moeder een huis voor haar kocht in Kroatië, laat ze abrupt haar gezin achter en rijdt er naartoe. Daar aangekomen blijkt er een man te zijn verbonden aan dat huisje. In eerste instantie is er wat wrijving, maar hij leert haar dat er niet veel nodig is om gelukkig te zijn. En vooral dat het haar geluk is dat het meest telt.
Zeynep is het beu is om als deurmat behandeld te worden door haar familie. Terecht dat ze dat niet meer wil want het zijn een stelletje eikels, maar apart dat er geen communicatie is om het eerst te proberen op te lossen voordat ze haar biezen pakt. Eenmaal aangekomen in Kroatië is ze in een handomdraai assertief. Dat is een snelle ontwikkeling, en als ze dat in zich heeft had ze net zo goed thuis in Duitsland kunnen blijven om haar gezin onder handen te nemen.
Faraway toont veel overeenkomsten met Nederlandse romantische komedies: onlogische personages, kromme dialogen en erg makkelijke motivaties om het plot op gang te krijgen en gaande te houden - en dat allemaal in het zonnige, paradijselijke buitenland. En net zoals ze dat hier doen kijken Duitse filmmakers naar wat er twintig jaar geleden zo leuk was aan Amerikaanse films, om dat in hun productie te stoppen.
Dus heerst er een luchtige sfeer en wordt er een of twee keer zowaar een oprecht leuke grap gemaakt. Dat afgelegen huisje ligt op een pittoreske plek en lijkt inderdaad alles te zijn wat een mens nodig heeft in het leven. De uiterlijke ontwikkeling van Zeynep is ook erg goed uitgevoerd: als ze in Kroatië aankomt ziet ze er uit alsof ze geen plezier meer heeft in haar leven, tegen het einde straalt ze.
Maar het maken van een middelmatige mengelmoes wordt gedaan door middelmatige schrijvers, en die hebben moeite met ritme en logica. Naast Zeyneps flexibele persoonlijkheid, is er bijvoorbeeld de lege bankrekening van Josip, de man die in Zeyneps huisje blijkt te wonen. Hij hoefde geen huur (of water en licht) te betalen zolang hij er woonde en hij heeft twee baantjes. Hoezo heeft die man geen geld?
Er komt een moment waarop een paar mannen elkaar te lijf gaan in een knokpartij. Mogelijk de meest amateuristische vechtpartij ooit in beeld gebracht in een professionele film. Iemand zakt rustig door de knieën, komt naast iemand liggen en gaat dan verder met worstelen. De acteurs hebben duidelijk niks ingestudeerd.
Faraway is een clichématig niemendalletje, maar ook weer niet het ergste in zijn soort. Een vrouw die haar gezin achterlaat is zelfs best een controversieel onderwerp, ook al wordt dat hier niet bijzonder diep aangeboord. Voorspelbaar, maar niet in zo'n extreme mate dat er niks meer te genieten valt. Alleen is Kroatië nou ook weer niet zo uit de buurt van Duitsland, dus de titel is een beetje overdreven.
Faraway is te zien bij Netflix.