Zachary Beaulieu wordt geboren op 25 december 1960 en heeft daardoor op jonge leeftijd al een grondige hekel aan Kerstmis. Ieder jaar weer die veel te lange nachtmis en dan de kado's die iedereen krijgt... Ook al ontvangt hij steevast het grootste kado, het is nooit iets dat hij echt wil. En daarmee is eigenlijk zijn grootste probleem onthult: Zac weet niet wat hij wil of wie hij is. Het liefste is hij gewoon zoals iedereen, dus als blijkt dat hij zich tot mannen aangetrokken voelt, doet hij er alles aan om dat tegenover zichzelf en zijn omgeving te ontkennen. Vooral zijn vader maakt het hem daarmee echter erg moeilijk.
Rond zijn zesde adoreert Zac zijn vader Gervais. Als papa hem ophaalt van school zien zijn vriendjes vol bewondering hoe deze een kring van sigarettenrook uitblaast. Als papa's lieveling voelt hij zich speciaal en dat is goed. Maar als hij wordt betrapt in zijn moeders kleren en sieraden, leest hij afkeuring in de ogen van zijn vader en daarmee is het gedaan met hun speciale band. Want Gervais is ondanks zijn liefde voor melodramatische muziek een typische machoman die geen slap gedrag tolereert. Zijn zoon een mietje? Hij stuurt hem naar de psychiater en dwingt zijn vrouw er met niemand over te praten. Zoonlief weet het allemaal niet meer en worstelt zich door de jaren heen. Zo maakt hij zich bijvoorbeeld wijs dat als je een pittige sneeuwbui overleeft, je stoer bent en dus geen homo.
C.R.A.Z.Y. is een coming-of-age film uit het boekje. Vanaf de nog ongeboren Zac in de buik van zijn moeder stappen we in twee uur tijd met zevenmijlslaarzen door zijn jeugd en adolescentie. Met de jaren stapelen zich de obstakels en keuzemomenten op die noodzakelijk zijn voor Zacs persoonlijke groei. Van bedplassen tot vechten op school en van de glamrock van David Bowie tot de punk van The Sex Pistols. Zijn seksuele geaardheid is in deze met Canadese prijzen overladen film van Jean-Marc Vallée het centrale thema, en vormt de kapstok van een warm en fantasievol familiedrama dat wordt omkaderd door een prachtig opgeroepen tijdsbeeld van de jaren zeventig.
Naast het kleurrijke design en de fantastische muzikale omlijsting wint de film vooral sympathie door de acteurs Michel Côté als Gervais en Marc-André Grondin als Zachary. Temidden van de snel gemonteerde, soms absurde en Amélie-achtige scènes brengen zij hun personages echt tot leven, waardoor de film ontsnapt aan eenzijdige visuele spierballerij. Niet dat C.R.A.Z.Y. nou direct uitmunt in diepgang of als drager van nieuwe inzichten, maar de film slaagt er wel in om het nog altijd moeilijk in de markt liggende onderwerp van de coming-out van een homoseksuele jongen met een combinatie van visuele flair, humor en drama te brengen zonder daarbij geforceerd of oppervlakkig aan te doen.