'Justice': ouderwets rauw en moreel ambigue
Recensie

'Justice': ouderwets rauw en moreel ambigue (2024)

Serieuze Poolse misdaadthriller zit goed in elkaar en heeft een duidelijke visie

in Recensies
Leestijd: 2 min 28 sec
Regie: Michal Gazda | Scenario: Dana Lukasinska, Bartosz Staszczyszyn | Cast: Olaf Lubaszenko (Tadeusz Gadacz), Jedrzej Hycnar (Kacper Surmiak), Wiktoria Gorodecka (Aleksandra Janicka), Magdalena Boczarska (Prokuratorka), Miroslaw Haniszewski (Minister), e.a. | Speelduur: 113 minuten | Jaar: 2024

Justice is een duister, ouderwets misdaaddrama uit Polen dat zijn rauwe karakter met trots uitdraagt. Morele ambiguïteit staat centraal in deze grauwe, levensechte wereld. Regisseur Michal Gazda slaagt erin de aandacht vast te houden ondanks de complexiteit van het verhaal en een langzaam tempo. Justice blijft intrigerend dankzij de diepgang van de personages en de gestage opbouw van de spanning.

Ontslagen politieagent Tadeusz Gadacz krijgt een laatste kans om zijn carrière te redden. Hij moet een bende bankovervallers oppakken voordat de zaak in handen komt van hogere autoriteiten. Gadacz krijgt hierbij hulp van de jonge politie-inspecteur Aleksandra Janicka en samen hebben ze slechts beperkte tijd om de zaak te kraken. Justice onderscheidt zich van andere misdaadfilms, door de complexiteit van zijn hoofdpersonages. Zij vullen elkaar goed aan en vertegenwoordigen tegelijk tegengestelde methoden en perspectieven.

Gadacz is een stille, ondoorgrondelijke man met een schimmig verleden. Zijn karakter lijkt getekend door een gevoel van schuld en politieke loyaliteiten, al blijft veel onuitgesproken. Toch weet hij op meesterlijke wijze zijn zaken op te lossen, zelfs met zijn soms twijfelachtige methoden. Zijn harde en effectieve aanpak creëert een constante spanning over wat er in zijn hoofd omgaat. Lubaszenko speelt Gadacz als een ellendige, maar briljante detective, die de film zowel emotioneel als intellectueel draagt.

Daartegenover staat Janicka, de jonge onderzoeker die naast Gadacz lijkt te staan als vertegenwoordiger van de moderne rechtspraak. Waar Gadacz steunt op oude, soms verwerpelijke methodes, vertegenwoordigt Janicka de toekomst. Haar nieuwsgierigheid naar Gadacz' aanpak maakt haar tot het morele geweten van Justice. Dit contrast tussen de twee onderzoekers levert interessante scènes op, waarin hun verschillende werelden botsen, maar elkaar ook aanvullen.

Naast hen is er ook nog Kacper Surmiak, de hoofdverdachte in de bankovervalzaak. De confrontaties tussen Gadacz en Surmiak zijn beladen met spanning, waarbij Gadacz zijn unieke, onconventionele methoden gebruikt om de zaak op te lossen. Dit zorgt voor een nerveuze sfeer waarin nooit duidelijk is wat de volgende stap zal zijn.

Hoewel Justice traag en methodisch is in de opbouw, werkt dit in het voordeel van de film. Gazda weet de kijker te boeien door een wereld te schetsen die grauw en deprimerend is, maar realistisch aanvoelt. De cinematografie ondersteunt deze sfeer perfect; de scènes zijn vaak donker en korrelig, passend bij de moreel grijze wereld van misdaad en rechtshandhaving. De film laat weinig ruimte voor licht of hoop, wat het gevoel van onvermijdelijkheid versterkt.

Toch is Justice niet voor iedereen. Het langzame tempo en de complexiteit van de personages vragen om geduld en aandacht. Maar voor degenen die bereid zijn om zich in deze wereld onder te dompelen, is de beloning groot. Justice is een fascinerende karakterstudie, en de ontwikkeling van het verhaal blijft intrigerend tot het einde.

Justice is te zien bij Netflix.