Boy Meets Gun [Telefilm]
Recensie

Boy Meets Gun [Telefilm] (2019)

Vlotte actiekomedie blijft intrigerend speels, maar weigert de grotere thema's op te rapen waar zij haast over struikelt.

in Recensies
Leestijd: 2 min 29 sec
Regie: Joost van Hezik | Scenario: Willem Bosch | Cast: Eelco Smits (Maarten Moreau), Victor IJdens (Donny), Mara van Vlijmen (Nina), Phi Nguyen (Richard), Helen Kamperveen (Monique), Charlie Chan Dagelet (Rosa), Peter Bolhuis (Gerard), e.a. | Speelduur: 86 minuten | Jaar: 2019

Ieder jaar vertoont de NPO zes nieuwe televisiefilms van eigen bodem, gevuld met actuele thema's en gemaakt door aanstormend talent. Deze Telefilms oogsten geregeld veel lof, zoals in het verleden Matterhorn en Aanmodderfakker. Zou er dit jaar ook weer zo'n klapper bij zitten? Het thema in 2020 is in elk geval lekker gekozen: misdaad.

Dat thema van dit jaar manifesteert zich al snel in Boy Meets Gun. Filosofieleraar, vader en echtgenoot Maarten Moreau is al jarenlang weinig anders aan het doen dan werken en stelselmatig iedere vorm van sensatie uit zijn leven bannen, wanneer hij getuige is van een uit de hand gelopen roofoverval in een supermarkt. Tijdens deze overval ontmoet hij zijn tweede liefde. Een muze die zijn vastgelopen leven uit het slop zal trekken: een Desert Eagle. Het overdreven grote en zware pistool is echter meer maîtresse dan muze, want niemand mag van deze liefdesrelatie weten. Toch blijkt het lastig de gevolgen ervan te negeren.

Maarten is namelijk op slag veranderd. Met het verleidelijke handkanon in de met een hangslot afgesloten la van zijn studeerkamer is de suffige professor plots een zelfverzekerde durfal. De nieuwe kracht blijft niet onopgemerkt. Zijn vrouw, die hem als zielig mannetje was gaan zien, bespringt hem met hernieuwde gretigheid en een jonge uitwisselingsstudente lonkt naar zijn aandacht. Met al die herwonnen assertiviteit is het zelfs oppassen geblazen voor de rondhangende herrieschoppers uit de buurt. Maartens nieuwe muze behoort hem uiteindelijk echter niet toe. Ze is ofwel van de politie, ofwel van de overvaller. En beiden willen ze haar terug.

Boy Meets Gun ontvouwt zich als een komisch drama dat helaas vaker de grens opzoekt van wat nog grappig is dan van wat nog scherp is. Het scenario-idee van de ontmoeting van een man met zijn verlossing - zoals het reeds in de titel wordt aangekondigd - biedt openingen naar diepere thema's. De synergie van pistool en man vertoont raakvlaken met filosofische noties als de verleidelijkheid van het kwaad en het irrationele van ons brein. Maarten lijkt al kalkend op zijn schoolbord de deuren hiertoe wijd open te zetten. Maar hoewel ze duidelijk leesbaar op zijn schoolbord staan, hebben ze hun weg naar het storyboard niet gevonden.

Maar Boy Meets Gun heeft al die verdieping wellicht ook niet nodig. Als de film er niet middels een filosofieprofessor en een analytische voice-over naar had gehint, was het gebrek hieraan je misschien niet eens opgevallen. Want alle 86 televisieminuten zijn cinematografisch uiterst scherp en verrassend. De met de grootste zorg en frisheid in beeld gebrachte supermarkt of universiteit plaatsen Maarten in zijn eigen, waardevolle universum. Je vervelen, zoals Maarten dat in het leeuwendeel van zijn leven heeft gedaan, zul je zelden.



Boy Meets Gun is te zien op woensdag 5 februari om 21.20 uur op NPO 3. Daarna via NPO Start.