Op de première van Dutch Touch tijdens het Nederlands Film Festival was Duvel, frontman van de Rotterdamse hiphopcrew DuvelDuvel, de grote afwezige. In de documentaire is al wel te zien hoe hij bandlid Rein de Vos de wacht aan zegt, maar kort geleden trok Duvel definitief de stekker uit het hele project. Op hun website formuleert hij het als volgt: Die scene is zo infantiel hiero, tzou werkelijk te lelijk zijn indien ik me er nog in zou begeven. Ik ben lusu. Een jaar lang volgde filmmaakster Ulrike Helmer behalve Duvel ook rappers Brainpower en Jay Colin in dit sterke portret van de Nederlandse hiphopscene.
De drie rappers verschillen in stijl, reputatie en persoonlijkheid enorm van elkaar en vormen gedrieën een mooie schets van de stand van zaken in de Nederlandse hiphopcultuur. Brainpower is een van de meest gevestigde rappers van het land, de Rotterdamse DuvelDuvel was de grootste ondergronds opererende crew en Jay Colin is een jonge, opkomende rapper uit Amsterdam Zuid-Oost, die zich met zijn eerste album nog zal moeten gaan bewijzen. Dutch Touch volgt de drie op hun thuisbasis, vlak voor en na belangrijke optredens en gaat met Brainpower mee naar New York waar hij wat vrienden opzoekt en nummers opneemt.
Duvel windt er meteen in het begin al geen doekjes om: Nederland is gruwelijk. Fokking lelijke shit, een soort Duitsland ( ) dat van een vrijplaats is veranderd in een intolerant land. Zeker in vergelijking met de andere twee geportretteerden maakt de Rotterdammer zich de minste illusies en weigert uit principe om de geijkte paden te bewandelen. Ze brengen dan ook veel nummers uit via internet en beschouwen optredens als incidentele bijzaken. Brainpower manifesteert zich daarentegen als een doodserieuze, ambitieuze manager die woorden als 210%, wilskracht en discipline niet schuwt om een positief beeld van zichzelf neer te zetten. Jay Colin profileert zich minder nadrukkelijk, is voorzichtiger en straalt een aanstekelijk optimisme uit.
Ulrike Helmer volgt Jay Colin door zijn eigen buurt in Amsterdam Zuid-Oost, waar de rapper als een ware gastheer enkele crews voorstelt die hij op straat tegen komt. Rappers als Rotjoch en de Holy Boys laten van zich horen en bedanken Colin omdat hij Holendrecht vol op de map zet. Nadat de jonge Amsterdammer de studio induikt met George Rock Your Baby McCrae volgt een prachtig shot als ze buiten de studio een hapje gaan eten in een ongemakkelijk klein tuinmeubel vlak naast een GFT-bak en lege winkelwagentjes. Hiphop in Nederland is kwalitatief al op niveau, maar kan als business nog wel wat steun gebruiken. En omdat ook betere hiphop begint bij jezelf: kopen dat kaartje voor Dutch Touch.