El Fotografo y el Cartero: El Crimen de Cabezas [Netflix]
Recensie

El Fotografo y el Cartero: El Crimen de Cabezas [Netflix] (2022)

Tabloid-documentaire pluist op grandioze en chaotische wijze de moord op de Argentijnse journalist José Luis Cabezas uit.

in Recensies
Leestijd: 2 min 23 sec
Regie: Alejandro Hartmann | Scenario: Gabriel Bobillo, Alejandro Hartmann, Tatiana Mereñuk | Speelduur: 106 minuten | Jaar: 2022

Argentinië, 1996. De nieuwsfotograaf José Luis Cabezas wordt op het platteland dood aangetroffen in een uitgebrande auto. Het lijkt een klassiek gevalletje ruzie met de lokale onderwereld. De vondst van handboeien maakt echter de politie ook een verdachte. De politiek wordt erbij betrokken en de aanslag op de journalist trekt zowel de boven- als de bovenwereld van Argentinië mee in een achtbaan van politiek gekonkel, corruptie en heel veel drama.

De Netflix-documentaire El Fotografo y el Cartero: El Crimen de Cabezas keert 26 jaar terug in de tijd om de brute liquidatie van journalist Cabezas te onderzoeken. Met twee kogels door zijn hoofd, zijn handen geboeid en zijn auto uitgebrand zorgde zijn moord voor een schokgolf door het hele land en vele demonstraties ter verdediging van de vrije journalistiek.

In de documentaire wordt aan de hand van televisiebeelden, amateurvideomateriaal en hedendaagse interviews verslag gedaan over Cabezas' moord en de lange nasleep ervan. De film begint enerverend tijdens de hippe jaren negentig in Pinamar, het zogenoemde 'mode-Mekka' van Argentinië. In de badplaats komen politiek gekonkel en oneindig feesten samen, wat een net te perfect decor geeft voor het aankomende drama.

De 'talking heads' in de documentaire geven uitbundig en dramatisch commentaar op de gebeurtenissen van bijna dertig jaar geleden. Nostalgisch worden de jaren negentig aangehaald, en bijna iedereen springt in de bres om Cabezas en het vrije woord in Argentinië te verdedigen. De filmmakers volgen hen gehaast en warrig in hun verhalen, waardoor het overzicht van het aanzienlijke ensemble van politieagenten, journalisten en politici vaak bemoeilijkt.

In de lange zoektocht naar Cabezas' moordenaars duikt de film diep in de recente geschiedenis, de lopende verkiezingen en de lokale economie om de juiste context te schetsen. De kijker wordt op vele zijsporen gezet en heeft soms weer moeite om de hoofdzaak in het vizier te houden. Hierdoor slipt, ondanks het overdreven enthousiasme van de vele geïnterviewden, de documentaire soms vast in de details.

Het nationale drama sleep zich maar voort en zelfs wanneer de daders geïdentificeerd zijn volgt nog een nieuw hoofdstuk over de onrechtvaardige verkorting van hun gevangenisstraffen. Het geschetste beeld van Argentinië als corrupt land versterkt de positie van Cabezas als martelaar voor het vrije woord, maar laat de kijker ook achter met een nog stereotieper beeld van de Argentijnse politiek als verdorven en niet langer te redden.

Het spektakel van de misdaad spat van het scherm en de documentaire weet soms niet wat hij met zichzelf aan moet door een chaotische overdadigheid aan perspectieven, gebeurtenissen en roddels. Terecht wordt er over een belangrijk incident verhaald en het belang van onafhankelijke journalistiek verdedigd, maar dat geeft nog geen excuus om de dood van een journalist te bagatelliseren tot een sensationele soap.

El Fotografo y el Cartero: El Crimen de Cabezas is te zien bij Netflix.