'Svaniti nella Notte': sfeervolle Italiaanse thriller met een sober plot maar genoeg verrassingen

'Svaniti nella Notte': sfeervolle Italiaanse thriller met een sober plot maar genoeg verrassingen (2024)

Een man moet zijn moraal bijstellen om zijn geliefden te redden.

Leestijd: 3 min
Regie: Renato de Maria | Scenario: Luca Infascelli, Francesca Marciano| Cast: Riccardo Scamarcio (Pietro), Anabelle Wallis (Elena), Massimiliano Gallo (Nicola), Gaia Coletti (Bianca), Lorenzo Ferrante (Giovanni), Bruno Ricci (Maresciallo), e.a. | Speelduur: 92 minuten | Jaar: 2024

Pietro heeft het zweet op zijn voorhoofd staan en een verwilderde blik in zijn ogen. Hij spoedt zich naar de afgesproken plek, onderweg de blikken van andere mensen vermijdend. Iedereen lijkt iets van hem te willen; iedereen is verdacht. Zal Pietro op tijd aankomen? Deze situatie komt meerdere keren voor in de Italiaanse thriller Svaniti nella Notte ('verdwenen in de nacht'). De protagonist moet namelijk alles op alles zetten om zijn geliefden te redden en de tijd werkt daarbij niet in zijn voordeel.

Pietro en zijn gezin brachten vroeger fijne vakanties door, varend en zwemmend in de blauwe zee bij Bari, maar zijn leven is nu een zooitje. Hij sloot een veel te hoge hypotheek voor zijn huis af en hij heeft daarnaast gokschulden. Zijn dure optrekje wordt omringd door cactussen en spinnenwebben die de prooidieren in kleverige draden gevangen houden. Maar als Pietro's geliefden verdwijnen in de mediterrane avond, begint de nachtmerrie pas echt.

Svaniti della Notte is een prima thriller die een natuurlijk verloop combineert met genoeg verrassingen om het verhaal interessant te houden. De film biedt een sober plot, maar des te meer spanning. De nadruk ligt niet op de bestemming, maar op de reis van Pietro. Hij pakt auto, boot en bus, hij strompelt en hij rent. De camera wijkt haast geen moment van zijn zijde en de kijker voelt mee met elke emotie.

Dat laatste wil niet zeggen dat Pietro louter sympathie opwekt. Svaniti nella Notte toont een man in moreel verval, geen held met onbezoedeld blazoen. Als Pietro merkt dat zijn gezinsleden zijn ontvoerd belt hij níet naar de politie; hij is te besluiteloos en bang voor de gevolgen. Een andere mogelijkheid dient zich aan, maar welke normen laat je vallen als het om het leven van je dierbaren gaat? Een terugkerend personage is een louche jeugdvriend, die Pietro verwijt zich superieur aan hem te voelen. Maar als de nood aan de man komt, moet de laatste zich wellicht tot diens niveau verlagen.

De weifel en twijfel, maar ook de vastberadenheid van Pietro worden uitstekend weergegeven door Riccardo Scamarcio, die bij het grote publiek bekend werd door zijn rol als gangsterbaas Santino in de John Wick-saga. Die karakteristieke kop vergeet je niet. Massimiliano Gallo geeft met verve de louche vriend gestalte en de Engelse Annabelle Wallis (ze speelt hier een Amerikaanse) is Pietro's vrouw Elena. Zij is niet blij in Italië.

Een aspect dat veel films verkeerd doen wanneer personages in twee verschillende talen met elkaar praten is dat iedereen in beide talen in volzinnen spreekt die alleen een native speaker zou gebruiken. Er staan vaak woorden en uitdrukkingen in het script die in het alledaagse vocabulaire van iemands tweede taal niet voorkomen. In Svaniti nella Notte is dat echter niet het geval. Pietro spreekt goed Engels en zijn vrouw goed Italiaans, maar wel op een in realiteit gegronde manier. Elena's onvolkomenheid in de taal van het land waar ze nu woont maakt zelfs dat ze haar beroep niet goed uit kan oefenen en wil remigreren.

Dit oog voor detail en realiteitszin gekoppeld aan de ambigue moraal en karaktereigenschappen van Pietro - tot en met het slot - verheffen Svaniti nella Notte boven het maaiveld van soortgelijke thrillers. De golven van de Middellandse Zee, zonovergoten plaatsjes en sfeervolle nachten doen de rest. Bari is een mooie plek om deze zomer te verdwijnen.

Svaniti nella Notte is te zien bij Netflix.