De pessimisten onder ons zien de maatschappij in rap tempo overgenomen worden door computers en robots. Ook de filmwereld kan niet meer zonder de computer, maar het is aan de filmmakers en hun creativiteit in hoeverre ze inmenging van digitale hulpmiddelen toestaan. Zonder computers geen adembenemende speciale effecten en geen Pixar. Op animatiegebied is de pc immers een steeds grotere rol gaan spelen. Sinds de jaren tachtig hebben computeranimaties de klassieke, handgetekende animatiefilms langzaam maar zeker naar de achtergrond gedrongen. Deze toenemende invloed van bits en bytes betekent echter niet dat er geen waardering meer is voor het echte ambacht van de animatiefilm.
Een bijzondere plek is ingeruimd voor de stop-motionfilm. Van oorsprong een arbeidsintensief productieproces, maar tegenwoordig regelmatig afkomstig uit computers die de houterige, charmante bewegingen van figuurtjes steeds nauwkeuriger kunnen nabootsen. Zolang dat als hulpmiddel wordt ingezet en niet ten koste gaat van het authentieke gevoel (denk aan het recente, iets te gelikte werk van Tim Burton) is dat een mooi voorbeeld van technologische vooruitgang. De makers van de Noorse animatiefilm Solan en Ludwig en de Sneeuwmachine zijn nog op de ouderwetse, ambachtelijke manier te werk gegaan. De liefde voor het vak spat ervan af. En met grote hulp van ons Hollanders, want de poppen die zijn gebruikt, zijn van Nederlandse makelij.
Het duo Solan en Ludwig, een goedgesnavelde brutale eend en een timide lievige egel, zijn een waar begrip in thuisland Noorwegen. De personages zijn gebaseerd op de boekenreeks van schrijver Kjell Aukrust, die in 2002 overleed. Er verschenen al enige animatiefilms in de Noorse bioscopen die net als de nieuwste reïncarnatie uitgroeiden tot ware kassuccessen. De kracht van Aukrusts verhalen schuilt in de eenvoudige en kenmerkende personages en de herkenbare situaties waarin ze verzeild raken. In dit nieuwe speelfilmavontuur is er een gigantisch probleem ontstaan in het dorp van Solan en Ludwig. Het is enkele dagen voor kerst en er is in tegenstelling tot andere jaren geen vlok sneeuw te bespeuren. Iedereen zit met smart op de koude witte neerslag te wachten. De lokale krantenbons belooft het zelfs zijn lezers in de hoop meer kranten te verkopen. Misschien dat de vader van Solan en Ludwig, fietsenmaker Reodor, uitkomst kan bieden. Deze amateuruitvinder kan wellicht met een sneeuwmachine op de proppen komen en zo het kerstfeest redden.
Als het vernuftige apparaat eenmaal staat te snorren wordt maar weer eens duidelijk dat de moderne techniek niet altijd de beste oplossing biedt. Het lijkt de animatiewereld wel. Met prachtige, treffende animaties loopt de boel compleet uit de hand. Voor de jeugdige doelgroep biedt dit een keur aan onverwachte wendingen en zelfs wat actiescènes. Op het moment dat de actie losbarst verdwijnen plotontwikkelingen en nieuwe plotelementen wat meer naar de achtergrond. Wel komt uiteindelijk alles keurig op zijn pootjes terecht en wordt het verhaal mooi afgerond. Het oogstrelende vakwerk, uitgewerkt tot in de kleinste details, is toch echt wat deze Noorse animatiefilm enorm de moeite waard maakt. Een vervolg is momenteel in de maak, wederom met hulp van Nederlandse poppenmakers.