Jeugdsentiment nieuw leven inblazen is zelden een goed plan. Dat geldt zeker voor Bassie en Adriaan, het circusduo dat furore maakte in jaren tachtig en negentig met hun televisieserie, specials en televisiefilms. Wie is er eigenlijk niet groot geworden met de domme clown Bassie en de betweterige acrobaat Adriaan? De broers Bas en Aad van Toor begonnen in de jaren vijftig van de vorige eeuw als acrobatengezelschap, maar vonden hun definitieve vorm eind jaren zeventig. De afgelopen jaren deed het duo het al rustig aan en overschaduwden berichten in de roddelpers over ruzies hun vakkundig opgebouwde nalatenschap. 2015 markeert het jaar dat Bassie en Adriaan zestig jaar in het vak zitten en definitief met pensioen gaan. Het stokje wordt overgedragen aan het nieuwe duo Keet en Koen. Een bioscoopfilm moet deze gebeurtenis inleiden. Op papier een slecht plan, in de praktijk gebracht zelfs rampzalig.
De vrees was dat een terugkeer naar de kindertijd waarin de clown en de acrobaat grote helden waren één grote deceptie zou worden. Die angst is grotendeels gegrond, maar dat ligt niet aan de oude rotten zelf. Weliswaar zijn Bassie en Adriaan geen vergane glorie, maar een beter eerbetoon en afscheid had het tweetal wel verdiend. De grootste makke is het kinderachtige, uitleggerige toontje dat scenaristen Annemarie Mooren en Dick van den Heuvel voortdurend bezigen. Maar een nog veel groter probleem is dat de nieuwe helden die Mooren, die tevens de regisseur is, introduceert niet echt tot de verbeelding spreken. Ze schijnen te zijn weggelopen uit Telekids. Keet! (je schijnt er eigenlijk een uitroepteken achter te moeten zetten) en Koen werken als entertainmentteam in het Alphense Avifauna. Ze worden vertolkt door acteurs Janouk Kelderman en Patrick Martens. Met name de laatste is veel te oud voor zijn rol en outfit. Ze moeten namelijk doorgaan voor twee pientere twintigers. Het duo dat ze voorging werkte nou juist zo goed omdat het bestond uit een dommige clown met een dopneus die vol kattenkwaad zit en een belerende acrobaat met een te strakke gesp en blauwe blouse met ruches.
De introductie van het nieuwe stel is om een ontvoering van Bassie en Adriaan heen gefrommeld. De twee broers vallen in de prijzen voor hun gehele oeuvre en mogen binnenkort de Gouden Taartpunt in ontvangst nemen. De trofee is heel wat centjes waard dus besluit de goeie ouwe baron het duo te ontvoeren. Hij trommelt hiervoor zijn neef op, een jonkheer met een meervoudig persoonlijkheidssyndroom. Het vuile werk wordt in de praktijk opgeknapt door twee hele domme boeven. Ondertussen zijn Keet en Koen Avifauna uitgetrapt omdat ze verdacht worden van diefstal. Keet blijkt ook nog eens het nichtje van Bassie en Adriaan te zijn. Als de twee entertainers ook nog eens bij het lege kantoor van Bassie en Adriaan worden aangetroffen, worden ze achter tralies gegooid. Het lijkt schier onmogelijk geworden om de ontvoerde kindervrienden op te sporen, maar Keet en Koen gooien al hun intelligentie in de strijd om de boeven op te sporen en onze jeugdhelden in veiligheid te brengen.
Wat hun laatste wapenfeit als kinderhelden had moeten zijn loopt voor Bas en Aad van Toor uit op een schandelijke teleurstelling. Bassie en Adriaan zijn gedegradeerd tot bijrolfiguren. Dat wilden ze grotendeels zelf, omdat ze een hele film niet meer trokken. Dit geldt ook voor hun alter egos de oude boef de baron en zijn hulpje Vlugge Japie, die zijn naam geen meer eer aandoet aangezien hij aan zijn rollator gebonden is. Fans van de serie zullen nog wel kunnen glimlachen om bijvoorbeeld de oude, roodgele caravan en het rolletje van het brabbelende koekblik Robin, maar daar blijft het dan ook wel bij. Er zijn te veel stoorzenders aanwezig om het klassieke duo het afscheid te geven dat het verdient. De Jonkheer schmiert er in de vertolking van Fabian Jansen flink op los, maar staat in de schaduw van zijn beruchte oom (die hier geen enkele keer een telefoon uitwringt). De rol van een op promotie kickende politiecommissaris Kroon wordt ingevuld door een over de top acterende Miryanna van Reeden. Tot slot zijn de nieuwe boeven B 1001 en Linke Leo maar een slap aftreksel van vakbroeders Vlugge Japie en de dove B2 (wat zeggie?) Nu verdient een vernieuwingsslag op zich best een kans, maar Mooren spiegelt haar nieuwe personages voortdurend aan het verleden, waardoor het onmogelijk wordt om niet te gaan vergelijken.
Bij de première van Keet & Koen en de Speurtocht Naar Bassie en Adriaan afgelopen weekend kregen de lijdende voorwerpen een staande ovatie. Hun nieuwe opvolgers zijn een feit, maar deze kwalificatie is niet alleen een blamage maar ook veel te veel eer. Keet en Koen zullen het zeker niet decennialang volhouden. Het liefst willen we ze na tachtig minuten van creatieve armoe weer snel vergeten. Waar lagen ook alweer die oude videobanden van Bassie en Adriaan?