'Sector 36': zowel het kleine als het grote plaatje rond de jacht op een seriemoordenaar

'Sector 36': zowel het kleine als het grote plaatje rond de jacht op een seriemoordenaar (2024)

Demonen regeren in het rijk der goden in deze thriller.

Leestijd: 3 min 28 sec
Update:
Regie: Aditya Nimbalkar | Scenario: Bodhayan Roychaudhury | Cast: Vikrant Massey (Prem Singh), Deepak Dobriyal (Ram Charan Pandey), Akash Khurana (Balbir Singh Bassi), Darshan Jariwala (Jawahar Rastogi), Baharul Islam (Bhupen Saikia), e.a. | Speelduur: 123 minuten | Jaar: 2024

Een kandidaat bij Who Wants to be a Millionaire gaat voor antwoord twee, maar Prem, die lui voor de televisie in de villa van zijn baas ligt, weet dat het antwoord vier moet zijn. Hij maakt minachtend een wegwerpgebaar: "Het lot geeft geld aan kerels zoals jij, maar wij moeten de vloer vegen." Prem belt nog even naar het dorp waar zijn vrouw en jonge kinderen wonen. Hij probeert ze zo goed mogelijk te onderhouden, zoals een liefhebbend familieman betaamt. Daarnaast is Prem trouwens een serieverkrachter en seriemoordenaar.

Het is voor de kijker dan ook geen verrassing dat er in de aangrenzende achterstandswijk, Sector 36, aan de lopende band kinderen verdwijnen. Wat wel choqueert is dat Prem slechts een van de roofdieren is die in het gebied actief zijn. Ontvoering en geweld zijn schering en inslag; de vermist-posters worden half over elkaar aan de muur van het politiebureau geplakt. Het is een trieste collage. De corrupte en lakse agenten doen weinig om het tij te keren: het gaat hier immers slechts om het leed van arme sloebers.

Als zijn eigen dochter ternauwernood van een kidnapping wordt gered, gooit ondercommissaris Ram Charan Pandey het roer echter om. Zijn vader, een natuurkundige, heeft hem geleerd dat elke actie een even grote tegengestelde reactie teweegbrengt. De machthebbers noemen het samenspel van deze factoren 'systeem'. Vanaf nu wil inspecteur Pandey het systeem niet meer dienen, maar nog slechts zijn geweten volgen. In weerwil van zijn leidinggevenden neemt hij geen deel aan de landelijke zoekactie naar de ontvoerde zoon van een rijke zakenman, maar gaat hij op jacht naar de dader(s) achter de vermiste kinderen van Sector 36.

Sector 36 is niet alleen een indringend verslag van het onderzoek van een tot inkeer gekomen wetshandhaver naar een gewetenloze seriemoordenaar, maar evenzeer een film die minutieus het grotere plaatje schildert van de corruptie, hiërarchie en discriminatie in de Indiase maatschappij. We zien de beraadslagingen in de hogere kringen en de mediaverslaggeving, maar we zijn er ook getuige van hoe de slachtoffers door familieleden geliefd, gezocht en gemist worden. De intimiteit en gedetailleerdheid van veel van de scènes - of dit nu een aangifte op het politiebureau is of een monoloog van Prem tegen een gekidnapte jongen - verheffen deze film boven de doorsnee thriller.

Debuterend regisseur Aditya Nimbalkar is terughoudend met het inbrengen van extra dramatiek bovenop het drama dat al spreekt uit de gebeurtenissen, die heel losjes zijn gebaseerd op een bestaande moordzaak. Er zijn geen wilde achtervolgingen of al te ingewikkelde, slinkse trucs van de seriemoordenaar om uit handen van inspecteur Pandey te blijven. Prem is geen Hannibal Lecter of John Doe met grootse plannen en ideeën. Hij legt aan een van zijn slachtoffers uit hoe de geschiedenis steeds zijn loop neemt zonder dat die daar al te zwaar aan moet tillen: "En dan zullen ze je langzaam vergeten. Het kan niemand wat schelen."

Het toont de psyche van een beschadigd en pragmatisch man, die niet verder kijkt dan zijn eigen behoefte om te krijgen wat hij wil in een onverschillige maatschappij. De populaire acteur Vikrant Massey zet Prem neer als een kinderlijke antagonist, die totaal geen oog heeft voor de consequenties van zijn daden. Inspecteur Pandey daarentegen leert juist om verantwoordelijkheid te nemen voor zijn keuzes. Hij vindt de innerlijke motivatie om externe bedreigingen te trotseren; bedreigingen voor zijn aanzien en zijn carrière. Deepak Dobriyal speelt de inspecteur met een missie zonder overdrijving, maar met de vastberadenheid van een gezuiverd man.

Sector 36 heeft een deprimerende boodschap, met slechts een enkel lichtpuntje. Ook al zouden de moorden in de wijk worden opgelost, de film laat er geen illusie over bestaan dat er andere zullen volgen. De rijken blijven buiten schot en mensen zoals inspecteur Pandey die tóch besluiten hun geweten te volgen, zijn dun gezaaid. Elke actie roept een tegengestelde reactie op, maar in de achterstandswijken van India komt de tegenactie voor velen te laat.

Sector 36 is te zien bij Netflix.