'Fast Charlie': was Pierce Brosnan wel de geschiktste keuze voor deze rol?

'Fast Charlie': was Pierce Brosnan wel de geschiktste keuze voor deze rol? (2023)

Een onderhoudend niemendalletje, prima voor thuis maar begrijpelijk dat het de bioscoop niet heeft gehaald.

Leestijd: 3 min 18 sec
Regie: Phillip Noyce | Scenario: Richard Wenk | Cast: Pierce Brosnan (Charlie Swift), Morena Baccarin (Marcie Kramer), James Caan (Stan Mullen), Gbenga Akinnagbe (Beggar), Sharon Gless (Mavis), e.a. | Speelduur: 90 minuten | Jaar: 2023

In de film Brazil komt het hele verhaal op gang omdat iemand een vlieg doodslaat, die vervolgens in een printer valt en daarmee de naam Tuttle per ongeluk wijzigt in Buttle. Er volgt ruim een half uur dat puur gaat over de steeds ergere gevolgen van dit kleine foutje; een meesterlijke opzet. In Fast Charlie lijkt het er even op dat een situatie van kwaad tot erger gaat, en de film hier om zal draaien. Maar nee, dat is kort na een lompe en vergezochte fout van een man achter het stuur van een auto afgerond en maakt plaats voor een licht en standaard misdaadverhaal.

Charlie is een 'klusjesman' voor een criminele organisatie in Mississippi. Tijdens een opdracht leert hij Marcie kennen, de ex van de man die hij moet vermoorden, omdat hij haar hulp nodig heeft. Meer dan hij had verwacht, zelfs, want omdat zijn baas oud en vergeetachtig is geworden is er iemand van mening dat de boel overgenomen moet worden - met geweld.

Vanaf het begin leidt het af dat de Ierse acteur Pierce Brosnan, wereldberoemd door zijn lange periode als James Bond, zijn best doet om als zuidelijke Amerikaan te klinken. Leuk wanneer zijn opvolger als James Bond, Daniel Craig, dat doet in de Knives Out-films, want die zijn humoristisch en dat is een wel heel dik accent. Fast Charlie is als misdaadfilm niet luchtig genoeg om Brosnans accent te rechtvaardigen.

Humorloos is het nou ook weer niet. In de eerste akte zitten wat one-liners die zo geslaagd zijn dat het zonde is, dat er voor de rest van de film minder moeite is gedaan om wat spitsvondige dialogen te schrijven. Het is nou ook weer niet onbegrijpelijk waarom ze voor Brosnan hebben gekozen, hij heeft eerder de rol van de hippe gangster gespeeld. Maar Charlie gaat redelijk snel van charmant naar ietwat neutraal.

De setting van Mississippi zorgt voor mooie plaatjes, een mix van mooie verwilderde natuur en verlepte gebieden, zoals een enorm autokerkhof. Met iets meer moeite had het ook wat sfeer kunnen toevoegen. Enkele shots hier en daar van kleurrijke lokale bevolking of de vergane glorie van oude panden. Van de personages komt het niet, want Brosnan is de enige die een accent opzet (en het dus net zo goed had kunnen laten bij standaard Amerikaans).

Zijn baas wordt gespeeld door wijlen acteerlegende James Caan (The Godfather, Thief). Die is, helaas, wel goed gecast als iemand die te oud is om zijn taak naar behoren uit te voeren. Hij overleed voordat deze film uit kwam. En toch is het nog niet zijn officiële laatste rol, die komt nog. Jammer dat het niet een iets kwalitatievere film is. Fast Charlie voelt een beetje als een film van de gebroeders Coen, maar dan zonder de humor en creativiteit.

Een pakkend en memorabel moment is wanneer Charlie ontsnapt aan een achtervolging in een hotel door in het luik te springen van een wasgoeddump. Wat volgt is een spannend moment dat haast te goed voelt om in deze film te zitten. Er zit ook nog een geslaagde grap in van Marcies voormalige schoonmoeder, wanneer deze laat weten wat ze heeft gedaan met een smak geld waarnaar ze op zoek zijn.

Voor de rest is Fast Charlie een film die best vermaakt tijdens het kijken, maar verder geen enkele indruk zal achterlaten. Zo'n eentje die je enkele jaren tegenkomt en afspeelt, en pas enkele minuten later doet realiseren dat je hem al eerder gezien hebt. Het blijft een beetje een wrange opzet, de ene misdaadorganisatie die last krijgt van andere criminelen - het juicht niet helemaal lekker wanneer de held een koelbloedige moordenaar is, zeker niet als het conflict draait om dat die zijn werk niet meer fatsoenlijk kan uitvoeren.

Fast Charlie is te zien bij Prime Video.