'Amor y Matemáticas': bitterzoete satire over ontsnappen aan de sleur

'Amor y Matemáticas': bitterzoete satire over ontsnappen aan de sleur (2022)

Liefde valt niet te berekenen in deze zwarte komedie over de Mexicaanse middenklasse.

Leestijd: 2 min 17 sec
Regie: Claudia Sainte-Luce | Scenario: Adriana Pelusi | Cast: Roberto Quijano (Billy), Daniela Salinas (Lucia), Diana Bovio (Mónica), Marco Alfonso Polo Guerra (Daniel), Homero Guerra (Pablo), e.a. | Speelduur: 85 minuten | Jaar: 2022

Billy heeft een vrouw, baby en hondje en woont in een mooie eengezinswoning in Monterrey, Mexico. Nou ja, het hondje is van zijn vrouw. Billy heeft een hekel aan het beest en eigenlijk ook aan zijn huidige leven. Ooit was hij (het minst populaire) lid van de boyband Equinoccio, maar Billy zit nu volledig vastgeroest in de sleur van boodschappen doen, etentjes met nieuwe buren en natuurlijk dat vermaledijde hondje uitlaten. Op een avond is het genoeg en zet hij een keten van gebeurtenissen in gang die zijn leven langzaam maar zeker op z'n kop zet. Tijd voor iets nieuws... misschien.

Amor y Matemáticas is een prima satire over een man die een zetje van de omstandigheden nodig heeft om zijn leven een andere richting te geven of dat in ieder geval te overwegen. Billy haalt zijn gitaar uit de kast, sluit zich op in de badkamer en probeert een nummer te voltooien waar hij in zijn jonge jaren aan was begonnen. Het gaat over een liefde die niet in een formule te vatten is en die exponentieel blijft groeien. Maar wie bezingt Billy in dit liedje?

Het plot van Amor y Matemáticas kabbelt rustig heen en weer tussen het ongewone en het alledaagse. Komische momenten zitten vooral in de kleine gebeurtenissen en interacties tussen Billy en de andere personages. Een buurvrouw die hem ineens een kusje geeft, een handeltje in pluche dieren, een litteken met een verhaal. Daarnaast is Amor y Matemáticas een aandoenlijk liefdesdrama. Billy vindt een vertrouwenspersoon, die hem aanspoort op zoek te gaan naar zichzelf.

Robert Quijano heeft de looks van vergane boybandglorie en speelt Billy op droogkomische wijze. De passiviteit druipt aanvankelijk van zijn personage en het is mooi om te zien hoe hij gaandeweg de film opbloeit, al is het maar een beetje. Daniela Salinas als zijn kille echtgenote, Diana Bovio als de buurvrouw en de komiek Marco Polo als Billy's broer dragen allen bij aan de satirische humor, die regelmatig een gevoelige snaar raakt. Zwarte komedie is het best als er ook wat wit doorschijnt.

Net als het tempo van de plotontwikkeling en het gedrag van het hoofdpersonage zelf, is de cameravoering in Amor y Matemáticas vaak heerlijk loom. De camera draait rustig een rondje tussen de aanwezigen bij een etentje met de buren of zoomt langzaam uit als Billy zijn ouders uitlegt hoe het nou precies met die pluche beesten zit. Het beeldformaat van Amor y Matemáticas is slechts vier bij drie, maar het plezier dat aan deze film te beleven valt, is exponentieel groter.