Een gigantische sneeuwstorm met kerst. Mannen met woeste baarden en norse blikken. Weidse landschappen en lange tunnels. Alles aan The Tunnel ademt Scandinavië. Stein, één van die bebaarde mannen, moet de weg begaanbaar maken met zijn sneeuwschuiver zodat de brandweer bij een ramp in een bergtunnel kan komen. De lokale spuitgasten zijn eigenlijk helemaal niet opgewassen tegen een ramp van dit formaat, maar wachten op adequate versterking is bij deze geëxplodeerde tankwagen geen optie. Wanneer de dochter van Stein ook in de tunnel blijkt te zitten kan hij niet langer machteloos toezien. Hij moet die tunnel in.
Die machteloosheid is een handig door de film gevlochten thema. Niet alleen een ontplofte tankwagen en een tunnel vol giftige rook zorgen voor een ondraaglijk gevoel van onmacht. Ook voor de verkeersleider, ver weg op kantoor met een paneel vol knipperende ledjes en paniekerige slachtoffers aan de telefoon is de machteloosheid om radeloos van te worden. Of voor de moeder, die het lot van haar kinderen niet weet maar zich schuldig voelt omdat zij wel buiten staat. Dit simpele maar vooral herkenbare thema draagt bij aan de spanning en actie die een belangrijke rol opeisen, zonder deze in de weg te zitten.
Toch werkt deze simpelheid niet bij de opbouw van de film. Hier slaat de herkenbaarheid net te vaak om in lui of clichématig schrijfwerk. Sommige moeilijkheden zullen voor kijkers van rampendocumentaires of vliegrampontledingen op Discovery plausibel zijn in de chaos van het moment. Zo zet een geactiveerde brandblusser de rampencoördinatie in de tunnel lange tijd op het verkeerde spoor. De onvoorspelbaarheid van de ontstane chaos blijkt hier vaak een heel makkelijk olifantenpaadje naar een sappige wending in het verhaal.
De dochter van een weduwnaar die van huis wegloopt en in de problemen komt, de lokale hulpverleners die eigenlijk niet toegerust zijn op hun grote klus, ondoordachte cowboy-acties die de situatie onherroepelijk onbeheersbaar maken: het wordt wel erg makkelijk ingezet om het verhaal interessant te houden. En dan vooral om de stille sympathieke reus Stein die tunnel in te krijgen om het belangrijkste in zijn leven veilig te stellen.
Deze gemakzucht zorgt ervoor dat The Tunnel niet echt meer wordt dan simpelweg vermakelijk, hoe erg men ook probeert het drama, de wanhoop en de ouder-kindrelaties in het middelpunt te krijgen. Toch zijn de actie en de spanning interessant en boeiend genoeg om van deze Noorse thriller een prima zit te maken. Knijp een behoorlijk oogje toe en het wordt misschien zelfs een aanrader.
The Tunnel is te zien bij Pathé Thuis, Ziggo On Demand en andere video-on-demanddiensten.