Filmtotaal Recensie
Regie: Pål Øie | Scenario: Kjersti Helen Rasmussen| Cast: Thorbjørn Harr (Stein), Ylva Lyng Fuglerud (Elise), Lisa Carlehed (Ingrid), Mikkel Bratt Silset (Ivar), Peter Førde (Kurt), e.a. | Speelduur: 105 minuten | Jaar: 2019
Een gigantische sneeuwstorm met kerst. Mannen met woeste baarden en norse blikken. Weidse landschappen en lange tunnels. Alles aan The Tunnel ademt Scandinavië. Stein, één van die bebaarde mannen, moet de weg begaanbaar maken met zijn sneeuwschuiver zodat de brandweer bij een ramp in een bergtunnel kan komen. De lokale spuitgasten zijn eigenlijk helemaal niet opgewassen tegen een ramp van dit formaat, maar wachten op adequate versterking is bij deze geëxplodeerde tankwagen geen optie. Wanneer de dochter van Stein ook in de tunnel blijkt te zitten kan hij niet langer machteloos toezien. Hij moet die tunnel in.
Die machteloosheid is een handig door de film gevlochten thema. Niet alleen een ontplofte tankwagen en een tunnel vol giftige rook zorgen voor een ondraaglijk gevoel van onmacht. Ook voor de verkeersleider, ver weg op kantoor met een paneel vol knipperende ledjes en paniekerige slachtoffers aan de telefoon is de machteloosheid om radeloos van te worden. Of voor de moeder, die het lot van haar kinderen niet weet maar zich schuldig voelt omdat zij wel buiten staat. Dit simpele maar vooral herkenbare thema draagt bij aan de spanning en actie die een belangrijke rol opeisen, zonder deze in de weg te zitten.