Un Hombre de Acción [Netflix]
Recensie

Un Hombre de Acción [Netflix] (2022)

Razendsnelle Spaanse misdaadthriller mist diepgang en berooft zichzelf van een goede score.

in Recensies
Leestijd: 3 min 51 sec
Regie: Javier Ruiz Caldera | Scenario: Patxi Amezcua | Cast: Juan José Ballesta (Lucio), Luis Callejo (Asturiano), Liah O'Prey (Anne), Miki Esparbé (Quico), Alexandre Blazy (Inspecteur Costello), e.a. | Speelduur: 111 minuten | Jaar: 2022

Losjes gebaseerd op het leven van Lucio Urtubia draait Un Hombre de Acción om de Spaanse anarchist die in de jaren zestig en zeventig banken beroofde. Sommigen vergelijken hem met Robin Hood vanwege zijn daad van het geven van geld aan arme mensen door te stelen van de rijken. Helaas ligt het tempo zo hoog dat dit David versus Goliath-verhaal weinig inspireert.

Un Hombre de Acción is een razendsnelle film die vijf decennia beslaat, van de jaren veertig tot de jaren tachtig. We volgen Lucio vanaf zijn bescheiden begin als metselaar die bankrover werd, tot de man die de leiding nam bij het neerhalen van een van 's werelds grootste banken. Voordat dit gebeurt, besteedt de film een aanzienlijke hoeveelheid tijd aan het introduceren van Lucio's achtergrondverhaal, beginnend in de jaren veertig met Lucio's opvoeding en waarom hij het systeem zo haat.

Na de dood van zijn vader wordt Lucio uiteindelijk voorgesteld aan Quico, een charismatische anarchist en een van de meest hardnekkige strijders in het gewapend verzet tegen het Franco-regime. Hij wordt getoond als vaderfiguur die Lucio de manieren laat zien om van de rijken te nemen en aan de armen te geven, maar zijn methoden zijn behoorlijk gevaarlijk. Lucio wordt steeds meer meegenomen in de plannen van de anarchisten en blijkt een extreem assertieve man, een man van actie.

Juan José Ballesta zet een strenge, sterke Lucio neer. Zijn keiharde gezicht straalt de vastberadenheid van zijn karakter uit, die tot het uiterste kan gaan om de machthebbers ten val te brengen. Liah O'Prey speelt zijn lieve vrouw Anne, die Lucio af en toe terugtrekt naar de realiteit. Het is jammer dat we haar niet meer te zien krijgen, maar Un Hombre de Acción heeft geen tijd om een omweg te maken naar romantiek of drama. Deze aspecten komen vluchtig voorbij en bieden net genoeg informatie, waarna weer snel wordt overgeschakeld naar de jacht op Lucio.

Tijdens het kijken naar Un Hombre de Acción lijkt de titel niet alleen te verwijzen naar Lucio, maar ook naar regisseur Javier Ruiz Caldera die de film vult met veel snelle actie. De scènes volgen elkaar in razend tempo op, alsof hij zelf wordt achtervolgd door iemand. In plaats van de diepte in te gaan, kiest Caldera ervoor om zoveel mogelijk stof te behandelen.

Helaas is dat te merken in de karakterontwikkeling. Zo wordt een incident uit Lucio's kindertijd gebruikt om het zaadje van anarchisme in zijn geest te planten, waar alles mee begint. Maar het wordt veel te kort in beeld wordt gebracht om enig gewicht mee te krijgen. Tijdens een bankoverval blijken korte bemoedigende woorden (nauwelijks meer dan een enkele regel of twee) meer dan voldoende om Lucio te inspireren. Zelfs de met tegenzin toegegeven waardering van inspecteur Costello voor Lucio voelt onverdiend aan.

Un Hombre de Acción is minder afgestemd op psychologie en meer geïnteresseerd in de opwinding die ontstaat tijdens het uitvoeren van illegale activiteiten. Het snelle tempo weerspiegelt de rusteloze persoonlijkheid van Lucio. Zo neemt hij geen taxi, maar rent hij terug naar huis nadat hij is vrijgelaten uit de gevangenis. Hij is een man die halsoverkop in een taak duikt zonder na te denken over de gevolgen. Hij wil zo snel mogelijk verandering brengen. Hierdoor kan hij erg egoïstisch zijn en zet hij niet alleen zijn eigen leven op het spel, maar ook die van anderen.

Iets wat wel erg goed gelukt is aan Un Hombre de Acción, is de aankleding en de gehele sfeer. Auto's, kleding, maar ook de muziek passen volledig in het tijdsbeeld, van de jaren veertig tot de jaren tachtig. De geheimzinnige ontmoetingen tussen de anarchisten worden mooi in beeld gebracht in groezelige, donkere kamertjes. De actiescènes zijn goed gefilmd, waarbij je dicht op de actie zit. Af en toe glipt er een foutje tussendoor, zoals wel erg luid klinkende slippende banden met een iets te langzaam rijdende vluchtauto, maar dat gebeurt zo weinig dat het vrijwel niet opvalt.

Het gevoel van ritme van regisseur Caldera valt te prijzen. Hij ontwijkt elk moment van dode tijd en zorgt dat we het plot zorgvuldig kunnen volgen. Helaas zorgt dit er ook voor dat de hele film in de vijfde versnelling draait, zonder opbouw of ruimte om even op adem te komen. Un Hombre de Acción berooft zichzelf hiermee van een plek tussen de betere misdaadthrillers.

Un Hombre de Acción is te zien bij Netflix.