Romantische komedies als Friends With Benefits en No Strings Attached stelden niet zo gek lang geleden nog de aloude vraag: kunnen een man en een vrouw er oppervlakkige seks op na houden zonder dat daar de verliefde gevoelens of verplichtingen van een serieuze relatie bij komen kijken? Leslye Headland, schrijfster en regisseuse van Sleeping With Other People, draait die vraag voor de verandering eens een keer om. Dertigers Jake en Lainey trekken zoveel met elkaar op dat ze regelmatig op straat voor een getrouwd stel worden aangezien. Om de vriendschap niet in gevaar te brengen besluiten ze niet met elkaar het bed in te duiken. Zelfs voor een romkom klinkt dat op voorhand misschien als een vreselijk braaf uitgangspunt, maar gelukkig is Headlands film allesbehalve dat.
Uit de openingsscène blijkt dat het tweetal ooit al eens het bed deelde. Een toevallige ontmoeting in een studentenwoning (waarbij Jason Sudeikis eigenlijk veel te oud is om nog als eerstejaarsstudent door te kunnen gaan) tussen de twee hitsige tieners mondt uit in een ongemakkelijke vrijpartij waarbij beide partijen hun maagdelijkheid verliezen. Vervolgens zien zij elkaar nooit meer, totdat een bijeenkomst voor seksverslaafden twaalf jaar later leidt tot een onverwachts weerzien. Jake is uitgegroeid tot een succesvolle zakenman en womanizer die moeite heeft om trouw te blijven aan zijn vriendinnen, terwijl Lainey nog altijd verknocht is aan haar (inmiddels getrouwde) ex-vriendje.
De meeste romantische komedies vallen en staan met de klik tussen de twee hoofdrolspelers. In dat opzicht heeft Sleeping with Other People het uitstekend getroffen met Sudeikis en Brie die over een prettige chemie beschikken. De rol van zelfverzekerde praatjesmaker gaat Sudeikis gemakkelijk af en ook Brie past wederom perfect in van de onzekere en ietwat naïeve bimbo. Op speelse wijze steken ze scherp geschreven en vaak bijzonder gedetailleerde seksueel getint dialogen af een uitgebreide masturbatieles aan de hand van een lege fles is er één van maar slagen er knap genoeg in om nergens te ver door te slaan in alle banaliteiten.
Het zijn dan ook vooral Sudeikis en Brie die Sleeping with Other People tijdens de wat zwakkere momenten staande weten te houden. De gebreken lijken vooral te zitten in het script. Zo zijn niet alle grappen van een even hoog niveau en is het soms onduidelijk of Headland nou de weg van de onconventionele romkom of toch juist de meer platgetreden paden lijkt te willen betreden. Op emotionele tekortkomingen van de twee hoofdpersonages wordt verder ook niet al te diep ingegaan. Zo blijft er uiteindelijk nog wat te wensen over, maar voor een romantische komedie is Headlands film fris genoeg om te blijven vermaken. In dat opzicht past Sleeping with Other People precies bij zijn eigen liefdesverhaal: imperfect, charmant en een tikkeltje pikant.