'Do Patti': vete tussen tweelingzussen zet een Indiaas stadje op zijn kop

'Do Patti': vete tussen tweelingzussen zet een Indiaas stadje op zijn kop (2024)

Waar gaat deze romantische thriller nou over: het eeuwige gebekvecht tussen zussen of machteloosheid bij huiselijk geweld?

Leestijd: 2 min 21 sec
Update:
Regie: Shashanka Chaturvedi | Scenario: Kanika Dhillon | Cast: Kajol (VJ), Kriti Sanon (Saumya, Shailee), Shaheer Sheikh (Dhruv), Tanvi Azmi (Maaji), Vivek Mushran (Deepak Pundir), e.a. | Speelduur: 126 minuten | Jaar: 2024

Een zus betekent het hebben van een hartsvriendin of een aartsrivaal, vaak zelfs tegelijkertijd. In Do Patti wordt de rivaliteit tussen tweelingzussen uitgespeeld tot de huwelijksnacht aan toe. Maar hun strijd om 'chocolate boy' Dhruv krijgt een wrange smaak wanneer de gladde jongen losse handjes blijkt te hebben. Aangevuld met de bikkelharde rechercheur VJ, worden drie sterke vrouwelijke hoofdpersonages tegen elkaar gezet, zij het helaas nog steeds gecentreerd rond één mannelijke zak.

Voor de Hindi film zijn voor de drie hoofdrollen twee doorgewinterde actrices gecast. Zo speelt de oudere Kajol detective VJ, die niet met zich laat sollen in de vlijmscherpe mannenwereld van de politie. Opkomende ster Kriti Sanon speelt de dubbelrol van haar leven als timide, labiele Saumya en wildebras Shailee. Sanon brengt beide personages met verve tot leven en laat hun vele gezichten moeiteloos de revue passeren.

Het verhaal trapt af met een ongeluk bij het paragliden, dat echtgenoten Saumya en Dhruv maar op het nippertje overleven. Saumya beschuldigt Dhruv van poging tot moord, wat de inmenging van agente VJ noodzakelijk maakt. Ze belandt in een slangenkuil waarin een ingewikkelde driehoeksverhouding tussen de twee zussen en Dhruv verdoezelt wie hier nu de schuldige is. De twee zussen zijn van elkaar vervreemd geraakt na de verdachte dood van hun moeder toen zij acht waren. Met de introductie van een hunk in hun leven staan alle stukken klaar voor een venijnige vete.

In een bar, in het ouderlijk huis, tijdens het paragliden: overal proberen de zussen elkaar te slim af te zijn. Tijdens het hindoeïstische Holifeest, bekend van het gooien met gekleurd poeder, danst en zingt Shailee erop los om Dhruv te verleiden. Saumya sleurt hem vervolgens mee naar hun date in de wolken, die zou leiden tot het verdachte ongeval bij het paragliden. Het is een sprekende opeenvolging van scènes, die laat zien hoe gemakzuchtig de thema's van zussenrivaliteit en huiselijk geweld worden afgewisseld. Het ene moment is alles heerlijk dramatisch, het andere vindt er een bloedige mishandeling plaats.

De titel, die zich laat vertalen als 'twee kaarten', duidt erop dat met een lagere set kaarten een troef te verslaan is. Dit duidt de relatie van de zussen: soms ben je tegen, maar vaak ook met elkaar. Debuterend regisseur Shashanka Chaturvedi probeert dit te tonen via zijn thematiek, maar maakt er veelal een potje van. Tegen het einde doet VJ er alles aan om Dhruv achter tralies te krijgen, maar haar morele dilemma over de echte dader slaat dood naast het gekonkel van de zusters. Het is onsympathiek om zo functioneel om te gaan met huiselijk geweld in een verder zo naïef familiedrama.

Do Patti is te zien bij Netflix.