'Super/Man: The Christopher Reeve Story': van het spelen naar het zijn van een held

'Super/Man: The Christopher Reeve Story': van het spelen naar het zijn van een held (2024)

Hartverwarmende documentaire over het leven en de nalatenschap van acteur en activist Christopher Reeve.

Leestijd: 2 min 55 sec
Regie: Ian Bonhôte en Peter Ettedgui | Scenario: Ian Bonhôte, Peter Ettedgui and Otto Burnham | Cast: Christopher Reeve, Dana Reeve, Matthew Reeve, Will Reeve, Gae Exton, Alexandra Reeve Givens, Robin Williams, Glenn Close, Susan Sarandon, Whoopi Goldberg en Jeff Daniels | Speelduur: 105 minuten | Jaar: 2024

Christopher Reeve is voor veel mensen de enige echte Superman. Op 27 mei 1995 verandert zijn leven abrupt wanneer hij tijdens een paardrijwedstrijd een ernstig ongeluk krijgt. Van het ene op het andere moment verandert Reeve van sportieve, werkend acteur naar iemand die volledig verlamd is en een onzekere toekomst tegemoet gaat. Super/Man: The Christopher Reeve Story is een inspirerende documentaire over hoe hij na dit ingrijpende ongeluk vol moed en passie zijn leven weer oppakt.

De kracht van deze documentaire ligt vooral in de bijdragen van Reeves kinderen die vol emotie terugblikken op het leven van hun vader. Ook delen bekende vrienden zoals Glenn Close en Whoopi Goldberg hun herinneringen over acteur en vriend Christopher Reeve. Zij geven een intieme kijk op Reeve als persoon in plaats van wereldberoemde acteur.

Anekdotes over hoe het was om op te groeien met Superman als vader vliegen om je oren. Net als emotionele herinneringen aan de momenten vlak voor en na het ongeluk. Zo vertelt Matthew Reeve wanneer hij zijn vader voor het laatst zag lopen en Will Reeve dat hij zijn derde verjaardag in het ziekenhuis moest vieren. Deze persoonlijke ontboezemingen vormen het hart van de film.

De documentaire krijgt een erg intiem karakter doordat de regisseurs toegang kregen tot nooit eerder vertoonde video's uit het familiearchief. Deze geven niet alleen een kijkje in het hechte gezinsleven van de familie Reeve, maar tonen ook op indringende wijze de impact van het ongeluk. Filmpjes waar Reeve een wervelwind van beweging is, worden afgewisseld met latere opnames waar hij in zijn rolstoel zit.

De documentaire kijkt niet weg van alle ellende en verdriet en vermijdt de valkuil om het ongeluk en de handicap te romantiseren. De film besteedt veel aandacht aan de moeilijke gevolgen voor zowel Reeve zelf als zijn gezin. Zo moest zijn vrouw, Dana Reeve, niet alleen de rol van moeder vervullen, maar ook die van mantelzorger. De documentaire gaat niet alleen over Christopher Reeve, maar ook over de dokters, familieleden en vrienden die een cruciale rol speelden in het mogelijk maken van zijn leven van Reeve na zijn ongeluk en zijn uiteindelijke nalatenschap.

Af en toe wordt het leven van Reeve te rooskleurig neergezet. Bijna alle verhaallijnen verwijzen terug naar zijn rol als Superman of schilderen hem af als echte held. Scherpe randjes worden aangestipt, maar ook al gauw weer weggepoetst. Hierdoor krijg je nooit het gevoel de échte man achter de heroïsche Reeve te leren kennen.

Veel mensen met dezelfde handicap als Reeve waren ontevreden met zijn aanpak en houding, maar deze verhaallijn blijft beperkt tot één scène en wordt niet verder uitgediept. Dit maakt de documentaire toch wat oppervlakkig. Meer context over de rechten en representatie van gehandicapten in die tijd had wat diepgang kunnen brengen. Misschien was dan nog duidelijker geworden hoe groot Reeves impact werkelijk was.

De lofzang doet gelukkig weinig af aan het hartverwarmende en heftige verhaal. De documentaire schetst een waardig portret van iemand die na een tragisch ongeluk bleef doorzetten. Door de verhalen van vrienden en familie ontstaat het beeld van Reeve als een vriendelijke en gepassioneerde man. Super/Man: The Christopher Reeve Story is een warm en emotioneel portret van een man die eerst een superheld speelde en uiteindelijk een echte held werd.