'Red Right Hand': zinloze gelding en vergelding

'Red Right Hand': zinloze gelding en vergelding (2024)

Een boel stoere mannen (en een vrouw) met knauwende accenten zorgen voor onbedoeld lachwekkende taferelen.

Leestijd: 3 min 39 sec
Regie: Eshom Nelms en Ian Nelms | Scenario: Jonathan Easley| Cast: Orlando Bloom (Cash), Garret Dillahunt (Wilder), Andie MacDowell (Big Cat), James Lafferty (Lazarus), Brian Geraghty (Sheriff Hollister), Chapel Oaks (Savannah), e.a. | Speelduur: 111 minuten | Jaar: 2024

Wanneer personages in fictie te kennen geven dat ze met het verleden willen afrekenen en voortaan een beter mens willen zijn dan kan je er donder op zeggen dat het helemaal de verkeerde kant op gaat. Neem nou Cash, het hoofdpersonage in de Amerikaanse actiethriller Red Right Hand. Nou, die heeft zijn lesje wel geleerd, zo vertelt hij tegen de lokale priester die eruitziet als een alter ego van Bruce Willis. Dus dat gaat mis.

Goed mis. Cash was samen met zijn zus verslaafd aan drugs en dat heeft meer kapot gemaakt dan hem lief is. Zij heeft het zelfs met de dood moeten bekopen. Ook heeft Cash zich onttrokken aan het criminele milieu waarmee hij zijn brood probeerde te verdienen. Nee, geef hem maar een rustig leven op de boerderij die hij met zijn zwager runt. De geboorte van een veulentje begeleiden en hooi scheppen, dat werk. Tot het verleden toch weer aan de staldeur klopt.

Red Right Hand is vergeven van de stoere types die niet hun conflicten rustig uitpraten bij een biertje, maar gelijk een mes of pistool tevoorschijn trekken. Omdat zijn zwager Wilder maar niet van de fles kan afblijven is hij in de financiële problemen geraakt. De zorg voor dochter Savannah is dan ook een fikse uitdaging. Cash, de redder in nood die hij is, probeert op allerlei manieren toch aan cash te komen. De enige uitweg blijkt zich weer aansluiten bij de bende van de lokale drugsbarones Big Cat.

Subtiliteit is regisseursduo Eshom en Ian Nelms niet gegeven. De broers hebben het scenario van de debuterende Jonathan Easley eens even lekker breed uitgemeten. Met acteurs als Orlando Bloom en Andie MacDowell kan er onmogelijk veel verkeerd gaan, moeten ze hebben gedacht. Vraag is echter of deze grote namen doorhadden dat ze voor een stoeremannenfilm zijn betaald, want hun vertolkingen grenzen aan komedie.

Dat Bloom een stoere jongen is blijkt wel uit de openingsscène, waarin de Australiër in ontbloot bovenlijf en met flink wat tatoeages op zijn doorgetrainde lijf push- en pull-ups uitvoert. Toegegeven, de acteur was lange tijd niet in zo'n goede lichamelijke conditie, maar waarschijnlijk was dit een van de laatste scènes die hij voor de broers Nelms schoot. Onvergeeflijk is echter de veel te vet aangezette 'southern twang', alsof Bloom geen tanden meer in zijn mond over heeft, wanneer hij er weer een bevestigende 'yeah' uitperst.

De weinige vrouwelijke input komt van MacDowell, als bikkelharde crimineel die gerust een duim van een ongehoorzame handlanger afknipt. Dit is een stevige tante, maar de voornamelijk zachtaardige actrice gaat in de overdrive waar het om bespelen en afranselen gaat. Dieptepunt is een gezellig onderonsje in haar riante onderkomen waarbij haar team een gevangengenomen en vastgebonden politieagent met de gereedschapskist te lijf mag gaan. Performancekunstenaar Marina Abramovic kan wel inpakken.

Dit is geen genuanceerde actiethriller en het moge duidelijk zijn dat het voornemen van Cash om slechts drie klusjes voor Big Cat uit te voeren bij voorbaat gedoemd is te mislukken. De gebroeders Nelms rijgen een serie conflicten aan elkaar die steevast uitlopen op een chaos of een geweldsexplosie, zonder enige verbazing van de betrokkenen overigens. Lekkere actie, dat wel, maar de verveling slaat al snel toe. Niet in de laatste plaats omdat de personages zo plat zijn als een dubbeltje.

De fictieve regio ergens in de Appalachen - de gok is Kentucky, waar de film geschoten werd - gaat gebukt onder de terreur van Big Cat. Ze houdt zelfs de wetsdienaars onder de duim, want voor een beetje geld blijkt iedereen corrupt. De titel Red Right Hand is een verwijzing naar de Bijbel, zo weet de priester. Die ooit zelf crimineel was maar nu een openbaring heeft gehad. Maar zijn skills om met een pan vol gebakken eieren zijn belagers tegen de vlakte te slaan is hij nog niet verloren.

Voor een actiethriller die zichzelf veel te serieus neemt, maar enkel op de lachspieren werkt weet het flinterdunne plot nergens te imponeren. Ondanks de geldingsdrang van de wraaklustige macho's is het zinloosheid die de klok slaat. Had Onze Lieve Heer hier maar meer de hand in gehad.

Red Right Hand is te zien bij Prime Video.