'Rebel Ridge': bloedstollende en intelligente actiethriller

'Rebel Ridge': bloedstollende en intelligente actiethriller (2024)

IJzersterk ondanks het ingewikkelde verhaal en een uiteindelijke inzakkend tempo.

Leestijd: 2 min 3 sec
Regie: Jeremy Saulnier | Scenario: Jeremy Saulnier | Cast: Aaron Pierre (Terry Richmond), AnnaSophia Robb (Summer McBride), Don Johnson (Chief Sandy Burnne), David Denman (Officer Evan Marston), Emory Cohen (Officer Steve Lann), e.a. | Speelduur: 131 minuten | Jaar: 2024

Wanneer Terry Richmond met een tas vol geld onderweg is om zijn neef op borgsom uit de gevangenis te halen, wordt zijn geld door de politie in beslag genomen. Compleet oneerlijk maar volledig volgens de wet. Dat is het begin van een bloedstollend kat en muis spel in Rebel Ridge, waarbij perfect uitgevoerde details emotie en urgentie toevoegen aan een boeiend verhaal.

Rebel Ridge begint ijzersterk, middenin de actie, en is meteen meeslepend. De enige rustmomenten zijn wanneer Terry intens maar zwijgend zijn belagers aanstaart, waar hoofdrolspeler Aaron Pierre zeer goed in is. De ingetogen Pierre heeft weinig nodig om voelbare doch ingehouden woede over te brengen en is daarmee uitstekend gecast voor de rol. Naast Aaron Pierre zijn ook AnnaSophia Robb in een ondersteunende bijrol en Don Johnson als de schurk erg indrukwekkend.

Louisiana is als locatie goed gekozen. Een mooie maar niet overheersende omgeving, typisch Amerikaans met weidse natuur rond een klein, afgelegen dorpje. Een prachtige locatie voor een beetje kleinstedelijke corruptie. Geen cliché, want het verhaal is voldoende origineel. De natuur is ook slim gekozen, zodat het karakter van ex-marinier Terry geïllustreerd kan worden met dat hij een vis vangt met zijn blote handen. Het zijn deze details die de personages in Rebel Ridge vormgeven en uniek maken, en bijdragen aan een verhaal dat niet zomaar loslaat.

Door alle technische termen, bureaucratische rompslomp en juridische details (ongetwijfeld zelfs voor de meeste Amerikanen moeilijk te bevatten) zijn sommige ontwikkelingen lastig te begrijpen. Maar nooit zodanig dat het verhaal niet meer te volgen is. De noodzaak is duidelijk, het onrecht voelbaar. Rebel Ridge is niet voor luie kijkers, het is een intelligente film die misstanden in het Amerikaanse rechtssysteem aankaart.

Halverwege verandert de dynamiek van het verhaal, tot op het punt dat het bijna een andere film lijkt. Nog steeds spannend, maar wel sterk afstekend tegen het bloedstollende begin. Het blijft wel een goede film en sterker dan anderen in hetzelfde genre. Even abrupt als de film begon, is hij weer afgelopen. Een uitgebreidere conclusie was geen gek idee geweest, maar dit plotselinge einde past wel bij het wervelende tempo van Rebel Ridge. Een actiethriller van hoog niveau, ook al verzandt dat tempo enigszins richting dat einde.

Rebel Ridge is te zien bij Netflix.