'Raven's Hollow': kostuumhorror met mooie plaatjes maar zonder pakkend verhaal

'Raven's Hollow': kostuumhorror met mooie plaatjes maar zonder pakkend verhaal (2022)

Een zwakke hoofdrolspeler en een futloos scenario zijn het blok aan het been.

Leestijd: 3 min 47 sec
Update:
Regie: Christopher Hatton | Scenario: Christopher Hatton | Cast: William Moseley (Edgar Allen Poe), Melanie Zanetti (Charlotte), Kate Dickie (Elizabet), Mathis Landwehr (Lutz), Oberon K.A. Adjepong (Usher), e.a. | Speelduur: 98 minuten | Jaar: 2022

Niet dat het niet mag, maar waarom worden er met regelmaat kostuumhorrors gemaakt? Of het nou een topfilm is als Ravenous, een middelmatige als Eight for Silver of een net-niet als Raven's Hollow, dit zijn toch allerminst succesvolle publiekstrekkers? Ja, het tijdsbeeld is altijd overtuigend en de sets en kleding zijn dik in orde. Maar waarom aan een film beginnen die uiteindelijk zal uitdraaien op financieel verlies? In het geval van deze toevoeging aan Prime Video's aanbod is het ook nog eens een ietwat dooie boel (en dan niet op de goede manier).

De echte Edgar Allen Poe, beroemd om zijn horrorverhalen, zat ooit inderdaad in het leger. Raven's Hollow neemt dat gegeven en doet alsof hij daardoor schrijver werd. Samen met enkele andere mannen uit zijn troep stuit hij op een dode man, die naast de weg is opgezet als een vogelverschrikker. Ze nemen hem mee naar het dichtstbijzijnde dorp, in de hoop dat ze daar weten wie hij is, maar daar blijkt het niet pluis te zijn.

Een ander haast gegarandeerd kenmerk van kostuumhorror is mooi camerawerk. Ook hier zijn het weer prachtige gotische plaatjes. Het zal geen verrassing zijn dat de film gedraaid is in Europa, in dit geval Letland, waar de makers een plekje konden uitzoeken in een kil, fotogeniek bos om ongestoord te kunnen werken. Het lokale studiocomplex bouwde wat sets voor ze, die overtuigend doorgaan voor een klein Amerikaans koloniaal dorpje.

Ook de muziek bestaat volledig uit nulletjes en eentjes, maar een elektronische soundtrack voor een film die zich afspeelt in de negentiende eeuw heeft wel wat. De componist bij wiens naam er vast bij niemand een belletje gaat rinkelen (analoog of digitaal), Rober Ellis-Geiger, is zeker geen nieuwkomer die hier zijn debuut maakt en dat is te horen. Net als de cinematograaf doet hij een duit in het zakje om de film naar een hoger niveau te tillen.

Er wordt aan het begin gecommuniceerd dat dit een horrorverhaal zal zijn met bovennatuurlijke elementen. Als een soort Roodkapje loopt een meisje alleen door het bos, en gaat zowaar ongeschonden van het pad. Pas als ze weer thuis is wordt ze gegrepen door een kwaad dat buiten beeld blijft, maar het plakt haar wel tegen het plafond. Beetje jammer dat de visuele effecten iets te merkbaar uit de computer komen.

Twee punten zorgen er voor dat Raven's Hollow toch net niet een voldoende haalt. Het eerste is het scenario. Zodra Poe in het dorpje aankomt is het duidelijk dat hier iets aan de hand is, en blijft er niets anders over dan een onderzoek starten. De ontrafeling van het mysterie is een futloos proces dat op den duur zijn spanning voornamelijk zoekt in één voor één Poe's mannen uit te moorden.

Deze personages, Poe zelf en de meeste anderen zijn ook vrij nietszeggend. De ene man in uniform is qua karakter gelijk aan de andere. Dit leidt tot het tweede punt, en dat is dat hoofdpersoon William Moseley de film niet kan dragen. Voornamelijk bekend als een van de vaste personages uit de Narnia-films spreekt hij zijn dialoog goed uit en zorgt hij dat hij zo min mogelijk met zijn ogen knippert, maar meer dan dat heeft hij niet te bieden.

De enige die indruk maakt is ook meteen de bekendste naam, en dat is Kate Dickie (Loki, The Green Knight). Aan de ene kant heeft ze al het geluk een uiterlijk te hebben dat per definitie expressief is, aan de andere kant benut ze dit. In tegenstelling tot een aantal castleden van wie het meteen duidelijk is dat ze met onvoldoende talent zijn gezegend.

Ondanks de mooie beelden wordt het leeuwendeel van de nodige informatie overgebracht via dialogen. En dan niet eens mooie zinnen die verbloemen dat het eigenlijk niets anders dan uitleg is, er wordt gewoon letterlijk uitgesproken hoe alles in elkaar zit. Het her en der ouderwetsche taalgebruik maakt dat niet beter.

Raven's Hollow lijkt uit niet meer geboren te zijn dan dat het de maker cool leek om Edgar Allen Poe's verhaal De Raaf een fictieve oorsprong te geven. Zoiets is zelden een goede fundering voor een film, hier zeker niet. Maar wie weet leidt deze film tot meer werk voor de schrijver/regisseur, en mag hij in de toekomst gebruik maken van betere acteurs. Hopelijk met een beter scenario.

Raven's Hollow is te zien bij Prime Video.