'Pretty Guardian Sailor Moon Cosmos: The Movie': prachtig, krachtig en visueel spektakel

'Pretty Guardian Sailor Moon Cosmos: The Movie': prachtig, krachtig en visueel spektakel (2023)

Een waardige afsluiter van de in 2014 gestarte 'Sailor Moon Crystal'-verhaallijn, die wel nog beter als serie was geweest.

Leestijd: 3 min
Regie: Tomomi Ikeda, Katsuya Shigehara, Yoshifumi Sueda, e.a.| Scenario: Kazuyuki Fudeyasu, Naoko Takeuchi| Cast (stemmen): Kotono Mitsuishi (Usagi Tsukino/Sailor Moon/Chibi Chibi ), Hisako Kanemoto (Ami Mizuno/Sailor Mercury), Rina Satô (Rei Hino/Sailor Mars), Ami Koshimizu (Makoto Kino/Sailor Jupiter), Shizuka Itou (Minako Aino/Sailor Venus), e.a. | Speelduur: 160 minuten | Jaar: 2023

Tien jaar na de première van anime-serie Sailor Moon Crystal en drie jaar na de release van het Pretty Guardian Sailor Moon Eternal tweeluik, wordt in Pretty Guardian Sailor Moon Cosmos: The Movie het laatste deel van Naoko Takeuchi's iconische manga verteld. Ook voor deze adaptatie is gekozen om het op te splitsen in twee delen, wat bij elkaar opgeteld goed is voor een speelduur van 160 minuten. Een lange zit, die zeker de moeite waard is.

Het verhaal van Pretty Guardian Sailor Moon Cosmos: The Movie draait om de onthulling dat er Sailor Guardians zijn, die niet alleen de planeten van ons zonnestelsel beschermen, maar alle planeten in de hele Melkweg. Sailor Galaxia, een narcistische nihilist die erop uit is goddelijkheid te bereiken om het universum te vernietigen en naar haar beeld opnieuw te creëren, sluit haar campagne af door naar de aarde te komen om de Sailor Crystals te oogsten. Dit valt samen met de komst van de Sailor Starlights, vluchtelingen van een planeet die Galaxia al heeft vernietigd.

Al deze gebeurtenissen voeren Sailor Moon, de hulptroepen, en haar nieuwe, mysterieuze sidekick, Chibi Chibi, helemaal naar het centrum van de Melkweg. Hier bevindt zich de machtszetel van Galaxia. Daar staat Sailor Moon voor haar grootste test. Een knotsgek maar fantastisch avontuur, vol verrassingen en onthullingen, waarbij liefde en vriendschap eens te meer een superkracht blijken te zijn.

Met de 18-delige manga creëerde Takeuchi een verhaal dat de tand des tijds heeft doorstaan en leidde tot de geliefde anime-serie van 1992-1997 (inclusief drie films), een live-action serie in 2003 en talloze merchandise. De tweede anime-adaptatie, Sailor Moon Crystal, startte in 2014 en werd afgesloten met Pretty Guardian Sailor Moon Cosmos: The Movie. Dit tweeluik bracht thema's als hoop en moed, ondersteund door vriendschap en liefde, op een krachtige manier samen.

Sailor Moon Crystal ontving gemengde reacties van fans, met kritiek op de animatie en het verkorten van het originele materiaal. Hoewel niet perfect, is er op Pretty Guardian Sailor Moon Cosmos: The Movie weinig aan te merken op het visuele vlak. Ikeda slaagt erin de gebeurtenissen goed weer te geven zonder onnodig opvulmateriaal, dankzij verbluffende beelden, vloeiende animatie en uitstekende vocale prestaties van de cast.

Het enige nadeel is het tempo. Waar het in een serie mogelijk is om tijd te besteden aan het beter leren kennen van personages, waardoor keuzes en standpunten verklaarbaar worden, is die tijd er simpelweg niet als een lang verhaal in een film gegoten wordt. Het is daarnaast een vreemde keuze om personages die jarenlang opgebouwd zijn niet in dit tweeluik te zien, terwijl er vrijwel geen tijd is om alle nieuwe personages fatsoenlijk te introduceren. En dat in het afsluitende verhaal. Op dit gebied heeft de originele anime-serie uit 1997 een duidelijk voordeel.

Dat gezegd hebbende, iedereen die een beetje bekend is met Sailor Moon weet waar die aan begint. Het is leuk, het is mooi, en er zijn meer transformatiesequenties en aanvalsbewegingen dan je voor mogelijk houdt. Er zullen tranen vallen en dromen uitkomen. Het is visueel flitsend en vol lichtstralen die je buren zullen laten denken dat er een kleine kernreactie in je woonkamer is ontstaan. Kortom: alle kosmische gekte die je wilt van een Sailor Moon-verhaal.

Pretty Guardian Sailor Moon Cosmos: The Movie is te zien bij Netflix.