'Phir Aayi Hasseen Dillruba': de mooie geliefde was er weer

'Phir Aayi Hasseen Dillruba': de mooie geliefde was er weer (2024)

Serieuze romantische thriller moet het niet hebben van het misdaadmysterie.

Leestijd: 3 min 34 sec
Regie: Jayprad Desai | Scenario: Kanika Dhillon | Cast: Taapsee Pannu (Rani), Vikrant Massey (Rishu), Sunny Kaushal (Abhimanyu), Jimmy Shergill (Montu), Bhumika Dube (Poonam), e.a. | Speelduur: 132 minuten | Jaar: 2024

De introductiefoto van Phir Aayi Hasseen Dillruba ('De mooie geliefde was er weer') op Netflix doet sterk vermoeden dat het hier een luchtige romantische komedie betreft, maar niets is minder waar. Ja, de film heeft de sprankelende kleuren en helderheid van een vrolijke Bollywoodfilm en er komen de nodige sequenties op zang voorbij, maar de sfeer is in het algemeen bloedserieus en de liedjes zijn smartlappen. Phir Aayi Hasseen Dillruba is ruim twee uur aan bedrog en gevaarlijke keuzes en het is maar de vraag of ware liefde overwint.

Phir Aayi Hasseen Dillruba is een vervolg op Haseen Dillruba, wat in 2021 de meest bekeken Hinditalige film op Netflix was. Een korte flashback aan het begin van de sequel vertelt ons dat de geliefden Rishu en Rani een moord op een liefdesconcurrent op hun geweten hebben, waarbij Rishu zijn eigen hand heeft afgehakt om zijn dood te faken en te vluchten. Rishu en Rani wonen tegenwoordig in Agra - waar de Taj Mahal staat -, maar ze mogen niet openlijk met elkaar gezien worden natuurlijk. Beiden krijgen te maken met nieuwe liefdeskeuzes en dan is er ook nog een persoonlijk betrokken rechercheur die ze op de hielen zit.

Naast die inspecteur is de beschaafde apotheker Abhimanyu het belangrijkste toegevoegde personage aan het verhaal. Hij probeert Rani het hof te maken met bossen rozen en het afhuren van een bioscoopzaal door simpelweg alle kaartjes te kopen. Een ideale man, maar Rani lijkt aanvankelijk niet erg onder de indruk. Pas als het op een bepaalde manier gunstig uit kan pakken voor Rishu, gaat Rani in op Abhimanyu's avances. Een gedoemde driehoeksverhouding ontstaat. Abhimanyu is zich daar terdege van bewust en zegt: "Liefde is tussen twee mensen. Met z'n drieën speel je Slangen en Ladders."

En het spel wordt hard gespeeld; met list, bedrog, moord en spijt. Phir Aayi Hasseen Dillruba is een aaneenschakeling van intriges en dubbele bodems. De film gaat daar soms te ver in. Zo wordt een bepaalde scène vier keer herhaald om er telkens weer een nieuwe draai aan te geven. De plotwendingen zijn daarnaast vaak behoorlijk ongeloofwaardig (een deel van het verhaal leunt op het gegeven dat er krokodillen rondzwemmen in het overstroomde deel van de stad) en tegelijkertijd zie je ze van mijlenver aankomen. Bij de bewuste scène kun je eigenlijk alles al invullen bij de eerste keer dat je deze ziet, maar daarna volgt dus nog de overbodige uitleg in drie etappes.

Nee, van het misdaadmysterie moet Phir Aayi Hasseen Dillruba het niet echt hebben, al is dat misschien ook wel een bewuste keuze. Een belangrijke functie in de film is weggelegd voor de boeken van de fictieve auteur Dinesh Pandit, die boeketreeks-romannetjes schrijft waarin de geliefden elkaar natuurlijk altijd vinden en de politie tenslotte aan het kortste eind trekt. Het is een ondubbelzinnig raamwerk voor het plot van de film, maar wie zijn er voorbestemd om samen de zonsondergang tegemoet te rijden? Rani en Rishu of Rani en Abhimanyu?

Een probleem van Phir Aayi Hasseen Dillruba is dat alle drie de protagonisten in rap tempo de sympathie van de kijker verliezen. Toegegeven, de strijd voor ware liefde is een nobele zaak, maar bij deze mensen gaan wel echt alle normen overboord om die te voeren. Er vallen zelfs volstrekt onschuldige slachtoffers en niemand geeft een krimp. Rishu, Abhimanyu, maar vooral Rani zijn gigantische egoïsten die elkaar in die zin misschien ook wel verdienen. Daarnaast wordt de politie door de film in een kwaad daglicht gesteld door diens onbekwaamheid enerzijds en de inzet van ongeoorloofde methoden anderzijds. Nee, Phir Aayi Hasseen Dillruba bevat bepaald geen positieve boodschap, het geprofeteerde 'happy end' ten spijt.

Ondanks de tekortkomingen biedt Phir Aayi Hasseen Dillruba een onderhoudende kijkervaring voor liefhebbers van romantische thrillers met knappe hoofdpersonages, veel gepraat over liefde en hier en daar een mooi lied. De beelden zijn plezierig voor het oog, de rivier de Yamuna en de Taj Mahal schitteren in de zon en de zwoele nachten van Agra staan bol van intrige en mysterie. Niet altijd even geloofwaardig, maar best vermakelijk.

Phir Aayi Hasseen Dillruba is te zien bij Netflix.