'The Instigators': doet denken aan 'Ocean's Eleven' met een Boston-sausje, maar blijft op gepaste afstand

'The Instigators': doet denken aan 'Ocean's Eleven' met een Boston-sausje, maar blijft op gepaste afstand (2024)

De werkelijke aanstichters blijken Damon en Affleck met hun zoveelste avontuur in Boston.

Leestijd: 2 min 37 sec
Regie: Doug Liman | Scenario: Chuck MacLean, Casey Affleck | Cast: Matt Damon (Rory), Casey Affleck (Cobby), Hong Chau (Dr. Donna Rivera), Michael Stuhlbarg (Mr. Besegai), Alfred Molina (Richie Dechico), e.a. | Speelduur: 101 minuten | Jaar: 2024

Nadat ze elkaar in 2002 eerder tegen kwamen tijdens het maken van het succesvolle The Bourne Identity, hernieuwt regisseur Doug Liman zijn samenwerking met Matt Damon. Ditmaal voor The Instigators, een heistfilm waarbij Damon een duo vormt met Casey Affleck. Zij spelen twee minkukels, die het geluk niet bepaald aan hun zijde hebben in deze geslaagde actiekomedie. Die vol zit met suffe humor, heerlijke achtervolgingen maar ook ongeloofwaardigheden.

Rory en Cobby zitten in de rats en hebben allebei geld nodig. Rory heeft een behoorlijke som nodig om zijn zoon weer te kunnen zien, Cobby heeft als alcoholist altijd geld tekort. Wanneer misdaadbaas Mr. Besegai een paar wanhopige mannen zoekt om een overval te plegen op de corrupte burgemeester, gespeeld door een perfect gecaste Ron Pearlman, bundelt de vader met tegenzin zijn krachten met de ex-crimineel.

De overval gaat niet geheel zoals gepland, waarna het onwaarschijnlijke duo van het ene chaotische moment in de andere terechtkomt. Uiteindelijk krijgen ze niet alleen de politie, maar ook bureaucraten en wraakzuchtige misdaadbazen achter zich aan. Gelukkig krijgen ze hulp uit onverwachte hoek. Waar Rory's therapeute Dr. Donna Rivera de mannen eerst nog tegenwerkt, kan ze, als therapeute die depressieve mensen behandelt, niet anders dan meehelpen om deze mannen uit de put te krijgen.

The Instigators speelt zich af in Boston. Een plaats die vaak, al dan niet door verwijzingen, terugkomt in films van of met Bostonians Matt Damon en Ben Affleck. Ook de oudere broer van Casey is betrokken bij deze film, ditmaal als uitvoerend producent. Helaas kan The Instigators niet tippen aan andere Boston-toppers zoals Good Will Hunting en Gone Baby Gone . Maar de actie is zeer onderhoudend en de fijne, bij vlagen, grappige bijrollen van onder andere Alfred Molina, Michael Stuhlbarg, Ron Pearlman en Ving Rhames dragen positief bij.

Waar The Instigators steken laat vallen is in het script. Dat zit vol ongeloofwaardigheden en mist intrige. Er is niet genoeg spanning en de humor is net te oppervlakkig om echt op de lachspieren te werken. Damon zet de wanhopige vader heel treffend neer, maar je hoopt dat hij ergens tijdens de film zijn geloof in het goede hervindt. Helaas kan er zelfs in de allerlaatste scène, op een moment waarop zijn personage de groei en ontwikkeling die hij heeft meegemaakt had kunnen aantonen, geen lachje van af.

Er was een tijd waarin films van regisseur Liman met grote sterren, zoals Edge of Tomorrow en de eerder genomende The Bourne Identity, met enige zekerheid veel publiek naar de bios trokken. Liman was furieus toen bleek dat Prime Video's Road House niet in de bios zou verschijnen. Apple TV+ gaf The Instigators een week op het grote scherm in Amerika, waarna de film op de streamingdienst geplaatst is. Uiteindelijk blijkt dat een slimme keuze te zijn geweest. The Instigators had succesvol kunnen zijn op het grote scherm, maar niet met een zwak script in een zomer vol grote blockbusters.

The Instigators is te zien bij Apple TV+.