'Saving Bikini Bottom: The Sandy Cheeks Movie': voor jonge SpongeBobfans vast leuk

'Saving Bikini Bottom: The Sandy Cheeks Movie': voor jonge SpongeBobfans vast leuk (2024)

Mooi vormgegeven maar verder niet heel bijzonder vervolg op de serie.

Leestijd: 2 min 53 sec
Regie: Liza Johnson | Scenario: Kaz, Tom Stern, Stephen Hillenburg | Cast: Carolyn Lawrence (Sandy Cheeks e.a.), Tom Kenny (Spongebob e.a.), Wanda Sykes (Sue Nahmee), Matty Cardarople (Kyle), Ilia Isorelýs Paulino (Phoebe), e.a. | Speelduur: 88 minuten | Jaar: 2024

Sandy Cheeks, de eekhoorn bekend van de televisieserie SpongeBob SquarePants, is al jaren marine onderzoeker in het onderwaterdorpje Bikini Bottom. Hier leeft ze in een omgekeerde vissenkom (inclusief eik) op de zeebodem en ontmoet ze haar vrienden Spongebob, Patrick en meneer Krabs in een duikpak. Toch heeft de eekhoorn een beetje heimwee naar het bovenzeese Texas, waar ze vandaan komt. Het komt goed uit dat de grote graafmachine die Bikini Bottom op een dag uit de zeebodem optilt, het dorpje inclusief bewoners in een onderzoekslab in Texas neerzet.

Bijna iedereen in Bikini Bottom wordt meegenomen door de grote klauw, die in een van de eerste scènes van Saving Bikini Bottom: The Sandy Cheeks Movie zeer dramatisch uit de 'hemel' neerdaalt. De paniek die door de klauw uitbreekt contrasteert in deze scène verrassend goed met de droge en fysieke humor van de serie. Als zeester Patrick bijvoorbeeld zijn ijsje laat vallen is dát de reden voor hem om te panikeren, niet de grote klauw. Ook is de muziek intens en het kleurenpalet roodgekleurd, wat de scène verrassend veel gewicht geeft.

Dat wordt een paar seconden vastgehouden terwijl Sandy in schok toekijkt naar het gat in de zeebodem. Dan begint Spongebob te huilen en verdwijnt de serieuze ondertoon van de film voor bijna de rest van de speelduur. Spongebob is even irritant en aanwezig als in zijn serie, iets wat jammer is in de film die juist Sandy in de spotlights zou moeten zetten. Naarmate de film vordert verdwijnt Spongebob wel een beetje naar de achtergrond, maar hij wordt nooit echt verdraaglijk. Al hangt dat natuurlijk ook wel af van hoeveel genot eenieder uit de serie haalt.

Sandy en Spongebob besluiten Bikini Bottom te redden en weten zich op avontuurlijke wijze uit het water en in Texas te krijgen. Hier verandert de aanblik van de film. Onder water is alles geanimeerd, maar boven water worden de 3D-animaties (anders dus dan de 2D-animaties van de serie) in daadwerkelijk gefilmde beelden geplakt. Zo kunnen Spongebob en Sandy in de 'echte' woestijn rondlopen. Dit effect is even wennen, maar ziet er over het algemeen nooit lelijk uit.

Wat volgt is een typisch avonturenverhaal, waarin Sandy en Spongebob naar het onderzoekscentrum proberen te komen. Onderweg worden ze gehinderd door tornado's, woestijnhitte en een bende ratelslangen. Helaas zijn de meeste grappen ten koste van Texas, wat voor niet-Amerikanen niet herkenbaar en dus niet echt grappig is. Ook komen ze Sandy's familie tegen en vanaf dat moment komt er zowaar een beetje emotionele diepgang in de film. Het is verfrissend te zien hoe liefdevol Sandy's familie met haar omgaat, zelfs nadat ze een heel ander leven voor haarzelf heeft gekozen dan haar familie van haar verwachtte.

In het onderzoekscentrum werken ook echte mensen en hier verliest de film het beetje gelaagdheid die nog vastgehouden werd. De mensen zijn overdreven geacteerd, dragen belachelijke outfits en zijn bovenal niet grappig. Alleen slechterik Sue Nahmee is enigszins vermakelijk. Komiek Wanda Sykes brengt namelijk precies genoeg waanzin voor het gekke personage. Er zijn dus wel een paar goede dingen aan te wijzen in Saving Bikini Bottom: The Sandy Cheeks Movie , met de nadruk echt op 'een paar'.

Saving Bikini Bottom: The Sandy Cheeks Movie is te zien bij Netflix.