'Cirque du Soleil: Without a Net': de comeback van 's werelds meest prestigieuze circus

'Cirque du Soleil: Without a Net': de comeback van 's werelds meest prestigieuze circus (2022)

Een gebalanceerde documentaire over hoe magie gemaakt wordt door hele gewone mensen.

Leestijd: 2 min 15 sec
Regie: Dawn Porter | Speelduur: 95 minuten | Jaar: 2024

We kennen allemaal de beelden van vliegende trapezeartiesten en dubbelgevouwen acrobaten op, of in veel gevallen hoog boven, het podium van Cirque du Soleil. In 2020 verdwenen deze beelden echter abrupt naar de achtergrond naar aanleiding van de COVID-19 pandemie. Zoals vele branches moest ook de live-entertainment industrie eraan geloven. Binnen 48 uur ging 's werelds grootste circus van een flink aantal goedlopende voorstellingen naar lege zalen. 95 procent van het personeel moest ontslagen worden, ofwel tijdelijk, ofwel permanent.

In Cirque du Soleil: Without a Net ligt de focus op de acht weken waarin het team achter de meest populaire voorstelling, opgevoerd in het Bellagio hotel in Las Vegas, probeert de hele operatie nieuw leven in te blazen. Acht weken lijkt ambitieus, aangezien de hele voorstelling wordt opgevoerd in een zwembad met bewegende podia, en het materiaal is achtergelaten zoals het voor het laatst is gebruikt. Al snel loopt de crew dan ook tegen problemen aan: roestende cilinders, misplaatste lichtinstallaties en rottend spandex. Het is duidelijk dat iedereen zijn handen uit de mouwen moet steken om de première een succes te maken.

De voorstelling heeft een indrukwekkende cast, met artiesten van over de hele wereld gespecialiseerd in verschillende disciplines. 's Werelds beste trapezeartiesten, schoonspringers, dansers en slangenmensen vinden hun weg naar het zwembad. Hiermee wordt een van de belangrijkste thema's van de voorstelling én de documentaire benadrukt: menselijkheid.

De documentaire laat zien hoe de magie van een Cirque du Soleil voorstelling wordt gecreëerd door hele gewone mensen. Mensen met ongelofelijke passie en toewijding, uiteraard, maar desalniettemin heel gewoon. Ze worden niet alleen achter de schermen en op het podium in Vegas gevolgd, maar ook thuis, bij hun geliefden, gezin en huisdieren.

Met al het visuele spektakel op het podium heeft de documentaire zelf niet heel veel nodig. Met simpele beelden en een goede interviewer achter de camera komen de makers een heel eind. Cirque du Soleil: Without a Net probeert niet onnodig artistiek te zijn, en zet meer in op inhoud en emotie door de artiesten de ruimte te geven om zichzelf te laten zien. Verder keren de makers steeds terug naar bekende en pakkende beelden uit de voorstelling, die een vertrouwd gevoel geven.

Er zitten niet écht slechte kanten aan Cirque du Soleil: Without a Net. Het is een gebalanceerde documentaire over een onderwerp dat niet iedereen meteen aan zal spreken, maar desalniettemin de aandacht vast zal houden door het showelement. Het is een mooi verhaal om tijd mee op te vullen voor degenen die zich daartoe aangetrokken voelen, wellicht op een regenachtige zomerdag als je zelf een duik in het zwembad minder ziet zitten.

Cirque du Soleil: Without a Net is te zien bij Prime Video.