De vorige twee Deadpool-films waren niet alleen verfrissend omdat ze een eigen gevoel voor humor hadden en de vierde wand met een bazooka neerhaalden, maar ook omdat het gewoon weer eens superheldenfilms waren met kleinschalige doelen die konden worden behaald zonder complete steden plat te leggen. Ergens is het dus jammer dat het derde deel een groots plot heeft.
Aan de andere kant verkondigt Deadpool treffend de gedachte van de kijker door op te merken dat we nu wel klaar zijn met dat hysterische multiversumgedoe. Toch moet hij daarmee aan de slag wanneer hij ontdekt dat de dood van Logan, oftewel Wolverine, ervoor heeft gezorgd dat zijn realiteit instabiel is geworden. Maar zijn zoektocht naar een vervanger brengt hem op een onverwacht pad.
Al sinds de eerste Deadpool heeft Ryan Reynolds niet bepaald onder stoelen of banken geschoven dat zijn oorspronkelijke vertolking van de titelfiguur waardeloos was. Daarom deed men gewoon alsof X-Men Origins: Wolverine nooit was gebeurd. Die succesvolle methode wordt in deel drie benut voor een waardig afscheid van de overige superhelden van 20th Century Fox.
Reken dus maar op een stortvloed van bekende gezichten. Alleen al Hugh Jackman als Wolverine is een grote aanwinst, aangezien hij aangaf na Logan de rol niet meer te zullen vertolken. Maar het is begrijpelijk dat het script hem overtuigde om toch nog een keertje met zijn adamantium klauwen te komen opdraven. Niet alle, maar meer dan genoeg gedumpte personages krijgen een nieuwe kans om de bühne met meer spektakel te verlaten.
Dat gebeurt geheel in Deadpool-stijl. Je zou verwachten dat dat metatrucje zo onderhand gaat vervelen, maar dit valt mee. Na de twee vorige delen ken je de typische humor inmiddels wel, maar de grappen zijn op zichzelf nog steeds sterk en origineel genoeg om je aan het lachen te maken. Zelfs na de aftiteling is er een uiterst effectieve grap die je niet ziet aankomen.
Maar Deadpool & Wolverine is niet perfect. Het vorige deel is alweer even geleden, maar het lijkt alsof de makers de verwachting hebben dat iedereen dat even opnieuw bekijkt alvorens deel drie te bezoeken. Ook moet je bekend zijn met de Marvel-serie Loki, in ieder geval het eerste seizoen, want de piepkleine uitleg over de TVA waarin de film voorziet is niet voldoende om alles mee te krijgen.
En zo zitten we dan toch weer in een multiversum. Vanzelfsprekend kan er worden gelachen om Deadpools korte zoektocht naar een geschikte nieuwe Wolverine om zijn tijdlijn te redden van de ondergang. Uiteindelijk komen ze samen terecht in The Void, een plek waar de TVA alle afdankertjes naartoe stuurt, zoals de superhelden uit de films van 20th Century Fox. Zelfs het bedrijfslogo ligt er weg te rotten.
Nu Deadpool ineens een heel universum moet redden, vallen zijn avonturen niet langer kleinschalig te noemen. Maar vanaf het moment dat het tweetal arriveert in The Void blijft de film daar gelukkig lange tijd hangen. Wat het verhaal tevens fris houdt, is dat Wade zijn persoonlijkheid moet veranderen. Dit weet hij en in theorie vindt hij zich daar helemaal klaar voor, maar een pittig gesprek met Logan maakt duidelijk gemaakt dat hij dat nog niet is.
Ondertussen staat Logans verhaal symbool voor het abrupte einde van 20th Century Fox. Deze Logan komt uit een universum waarin hij de boel verbruit heeft en zichzelf daarom het liefst ziet wegkwijnen. De mensen om hem heen vertellen hem dat hij wel degelijk een held is; hij moet dat alleen zelf weer ontdekken. Laat hem en anderen zien dat ze meer zijn dan vergeten figuren van een filmmaatschappij die niet meer bestaat.
Deadpool & Wolverine is wederom een overdonderend referentiefestijn, al ligt niet elke popculturele verwijzing er dik bovenop (zoals een verwijzing naar het acteerverleden van Reynolds' echtgenote Blake Lively). Ook zijn er bekende namen die nooit met hun gezicht in beeld komen, zo blijkt uit de aftiteling. En zelfs de inmiddels overleden Stan Lee komt weer even langs.
Het valt te bezien of Reynolds tot Disney doordringt door het enorme mediaconglomeraat in zijn eigen film aan te vallen, maar in ieder geval heeft hij wederom helemaal zijn eigen film gemaakt. Hij had gelijk: zijn Deadpool is beter dan degene die anderen voor hem bedachten. Dat heeft hij inmiddels drie keer bewezen. Hopelijk snapt hij ook dat je beter kan stoppen met melken voordat niemand meer dorst heeft.