'Lobola Man': Zuid-Afrikaanse romantische komedie strandt in ouderwetse voorspelbaarheid

'Lobola Man': Zuid-Afrikaanse romantische komedie strandt in ouderwetse voorspelbaarheid (2024)

Op ieder potje past een dekseltje, als je maar hard genoeg draait.

Leestijd: 2 min 52 sec
Regie: Thabang Moleya | Scenario: Katleho Ramaphakela| Cast: Lawrence Maleka (Ace), Kwanele Mthethwa (Zandile), Sandile Mahlangu (Duke), Nimrod Nkosi (Mr Zungu), Sthandile Nkosi, (Rachel) e.a. | [b]Speelduur: 108 minuten | Jaar: 2024

Overal ter wereld is het huwelijk aan rituelen en tradities verbonden. In Zuid-Afrika moet er onderhandeld worden over de bruidsschat: de lobola. In de romantische komedie Lobola Man wordt uit dit gegeven een kinderachtige komedie geperst.

Ace verdient zijn geld als 'lobola man'. Hij helpt families van de bruidegom om de prijs voor de bruid in spe wat omlaag te krijgen. Hij is zo'n goede onderhandelaar dat hij zelfs een stel (witte) Afrikaners als Ubuntu-aanhangers kan verkopen. Zelf profiteert hij van de pikante situaties om het een en ander omhoog te krijgen. De ladies man moet rennen voor zijn leven.

Met dit gegeven weet ook de meest argeloze kijker na een minuutje of tien wel wat er gaat gebeuren: de lobola man gaat voor een bruid vallen. En zo geschiedde. Computerprogrammeur Duke huurt op een goede dag Ace in, en krijgt de deksel op zijn neus. Hij had beter kunnen weten, als programmeur van zijn 'mate date app', een app waar Ace hoog over opgeeft. "You wouldn't believe how many ass I got through your app."

Met dat IT-gegeven gebeurt helaas weinig. Regisseur Moleya speelt het op safe. Dit is The Wedding Planner of erger nog, een soort Bon Bini South African Parties. Voor die laatste associatie zorgt vooral de 'nepfamilie' die Ace inhuurt om het klusje te klaren. Een stel schmierende idioten dat een kinderachtige dorpsklucht doet. Toegegeven: de grappen rond een zogenaamd doofstomme oom behoren tot de beste van de film - maar dat zegt ook wel weer wat over het niveau.

Wanneer het gros van de grappen is opgedroogd, en andere dingen (zoals alcohol) rijkelijk beginnen te vloeien, wordt het acteerwerk van de hoofdrolspelers serieuzer en ook beter. Ook dat zou je pijnlijk kunnen noemen in een romantische komedie, die toch vooral met grappen en grollen probeert te scoren.

Cabaretier Theo Maassen (inmiddels gecanceld wegens losse handjes) zei ooit: "de liefde, daar zouden ze eens een liedje over moeten maken." Lobola Man lijkt iets vergelijkbaars te denken over cinema. Erg veel spannends over de liefde heeft de film desondanks niet te melden. Het man-vrouw beeld dat de film geeft is zelfs wat akelig te noemen.

Computerprogrammeur Duke is een klein, onzeker en slecht gekapt mannetje dat van knuffelen houdt. Vooral dat laatste lijkt een absoluut minpunt voor zijn omgeving. Hij zoekt het beter bij een nerdy collega. Laat mooie vrouwen aan echte mannen over. Oftewel: Zandile, de bruid in spe, wordt al snel een kolfje naar Ace's stevige, mannelijke hand.

Een paar van de beste scènes spelen in de aanloop naar de lobola-onderhandelingen. Zandile's vader Mr. Zungu leeft zich uit in potje verbaal worstelen met Ace, die probeert te redden wat er te redden valt. Op dat moment wordt de oplossing om iedereen tevreden naar huis te sturen overduidelijk. Met nog drie kwartier te gaan, is dat, op zijn zachtst gezegd, ruim op tijd.

Lobola Man gaat over de winnaar in het leven. Zij die rap van tong zijn en durven op het randje te rijden. Een werkelijk schurende komedie had juist meer tijd besteed aan de verlegen achterblijvers: Duke en zijn collega Rachel. Nu wordt de zelfstandige en soms zelf behoorlijk feministisch denkende Zandile toch weer getemd, zoals dat hoort in een patriarchale wereld.

Lobola Man is te zien bij Netflix.