'A Family Affair': als je je moeder in bed vindt met je baas

'A Family Affair': als je je moeder in bed vindt met je baas (2024)

Joey King steelt de show in deze rommelige romantische komedie.

Leestijd: 2 min 54 sec
Regie: Richard LaGravenese | Scenario: Carrie Solomon | Cast: Joey King (Zara), Zac Efron (Chris), Nicole Kidman (Brooke), Kathy Bates (Leila), Liza Koshy (Eugenie), e.a. | Speelduur: 111 minuten | Jaar: 2024

[i]De twintiger Zara Ford is persoonlijk assistent van filmster Chris Cole en in die hoedanigheid ook medeverantwoordelijk voor diens liefdesleven. Als Chris zijn zoveelste vriendin afdankt, zorgt Zara voor de diamanten oorbellen die de verwaande actieheld als afscheidscadeau meegeeft. Het is een kleine prijs om zich niet te hoeven binden. Als Chris op een dag smoorverliefd wordt op iemand met wie hij wel de rest van zijn leven door wil brengen, worden de zaken gecompliceerd. De vrouw in kwestie is namelijk Zara's moeder.

Moeder Brooke valt als een blok voor Chris, al lijkt dit niet op veel meer gebaseerd dan dat hij eruitziet als Sportschool Ken - want het is Zac Efron - en natuurlijk al zijn charmes in de strijd gooit. Hij leest zelfs een boek om haar voor zich te winnen; wie maakt dat tegenwoordig nog mee? Zara denkt echter te weten hoe Chris werkelijk in elkaar steekt (de man draagt vesten gemaakt van de haren van een bedreigde diersoort) en is fel tegenstander van de relatie. Allerhande botsingen, verzoeningen, misverstanden en opheldering volgen natuurlijk.

A Family Affair is een overvolle warboel, maar best een vermakelijke. Verhaallijntjes worden geïntroduceerd, vervolgens vergeten en poppen tegen het eind plotseling toch weer op. Er is bijvoorbeeld een subplot over Zara en haar beste vriendin dat ineens een climax bereikt waar niemand op had gerekend en niemand echt op zat te wachten. Ook qua toon gaat de film alle kanten op. De meeste romkoms hebben hun serieuze momenten en catharsis, maar hier duren de humorloze scènes soms te lang.

Het personage van Chris maakt oppervlakkig bezien de meeste karakterontwikkeling door, al lijken de veranderingen in zijn persoonlijkheid nogal lukraak plaats te vinden; waarschijnlijk door 'ware liefde'. Filmster Chris zegt zelf dat hij geen good guys zou moeten spelen, omdat hij in het echte leven een bad guy is, maar eigenlijk ziet de kijker hem na de diva-achtige opening alleen nog maar sympathieke, empathische dingen doen. Oké, hij is al jaren niet in een supermarkt geweest om zijn eigen boodschappen te doen, maar wie zou 'BuzzFeed's hunkiest brunette' nou het geluk misgunnen? Misschien is hij gewoon het slachtoffer van zijn roem.

De halfbakken ontwikkeling van de personages en het rommelige plot terzijde, valt er best wat te genieten aan A Family Affair, met name als Joey King haar komische talenten inzet en dat zijn er veel. King is een van die acteurs - Jennifer Lawrence en Sydney Sweeney springen ook in gedachten - die er geen moeite mee heeft om zichzelf voor paal te zetten, niet alleen in de dialogen, maar ook qua fysiek en mimiek. Haar Zara is heerlijk egoïstisch en impulsief. Vooral haar eerste reactie op de affaire van Brooke en Chris is erg komisch. Nicole Kidman als Brooke, Kathy Bates als háár moeder en Zac Efron zijn goed gecast, al is die laatste veruit het leukst als diva-Chris, want hij is als good guy Chris toch wat saai.

Deze film heeft een subplot over scenario schrijven. Een van de personages zegt over een dom actiespektakel waarin Chris heeft gespeeld: "Het slechtste aan dit script is dat het verfilmd is." Dat geldt zeker niet voor dat van A Family Affair, maar debuterend schrijver Carrie Solomon had er misschien nog iets langer aan mogen sleutelen.

A Family Affair is te zien bij Netflix.