Moeilijke tijden zorgen voor vergaande beslissingen met gevolgen die nauwelijks te overzien zijn. Dit credo gaat zeker op voor criminelen die niet per se uit ambitie het vak hebben gekozen, maar door hun omstandigheden denken weinig anders te kunnen. In Emily the Criminal komt grafisch ontwerper Emily maar niet aan de bak in haar vakgebied en moet ze het ene na het andere slecht betaalde rotbaantje aannemen. Ondertussen stapelen de rekeningen en haar studieschuld zich op. Daar valt niet tegenop te werken.
Wat evenmin helpt is dat de dertiger uit Los Angeles veroordeeld is voor een mishandeling en rijden onder invloed. Het maakt eigenlijk niet uit of ze deze zaken verzwijgt of eerlijk opbiecht; geen enkele serieuze werkgever wil met haar in zee. Wanneer ze van haar collega een telefoonnummer krijgt voor een lucratief klusje waagt Emily na enige aarzeling er een berichtje aan. Binnen de kortste keren zit ze tot haar nek in de creditcardfraude en lijkt er geen weg meer terug.
De charismatische Aubrey Plaza zet helaas een uitermate onsympathiek hoofdpersonage neer. Emily is niet bepaald een lachebekje, dus heb je als kijker je oordeel net zo snel klaar als haar potentiële werkgevers. Het is altijd prettig wanneer de film vervolgens het tegendeel bewijst, maar zo ver komt deze wankelende thriller niet. De titel mag dan verwijzen naar het stigma van deze al dan niet atypische boef, maar Emily lijkt wat betreft haar keuzes niet de meest snuggere.
Bij de briefing over de oplichtingspraktijken krijgt Emily nog op het hart gedrukt dat ze iets illegaals gaat doen. Heeft ze dan echt geen enkele andere optie dan het criminele pad te betreden? Dat valt te bezien, want enige vorm van zelfreflectie of rekenschap van haar daden zit er niet in. De eerste klus is dan ook een makkie: een plasmatelevisie afrekenen met een gestolen creditcard. Level twee is al een stuk lastiger: reken een dure auto af en zorg ervoor dat je ermee wegrijdt voor de dealer door heeft dat je de boel aan het flessen bent.
Met zijn speelfilmdebuut doet regisseur en scenarist John Patton Ford een aantal fundamentele misrekeningen. Niet alleen weet hij weinig sympathie voor zijn protagonist te generen, in een vermoedelijke poging tot enige diepgang laat hij Emily ook nog eens de misdaad haar privéleven infiltreren. Door ook persoonlijke relaties aan te gaan met haar opdrachtgever gaat de pit er helemaal uit. Daar doen enkele uit de hand gelopen klussen weinig aan af.
Doordat niet precies duidelijk is wat heeft geleid tot Emily's sores, wil deze misdaadthriller maar niet beklijven. Gaandeweg wordt duidelijk met wat voor tuig ze zich inlaat, maar dit gaat gepaard met een flinke mate van voorspelbaarheid. De vaart zit er weliswaar goed in en Plaza zet een degelijke hoofdrol neer, maar dat is onvoldoende om de middelmaat te ontstijgen.
Emily the Criminal is te zien bij Prime Video.