Na een flink aantal korte films en een lange documentaire waagt regisseur Leiv Igor Devold zich aan zijn eerste lange speelfilm. Norwegian Dreams volgt twee jonge mannen die in Noorwegen een rooskleurige toekomst proberen op te bouwen. Thema's zoals homoseksualiteit, uitbuiting, jezelf durven zijn, mensenrechten en financieel onafhankelijk zijn komen aan bod. Stuk voor stuk belangrijke thema's, maar in de mix raakt de boodschap van de film wel zoek.
Norwegian Dreams vertelt het verhaal van Robert, een negentienjarige Poolse immigrant die in een visfabriek in Noorwegen werkt. Net zoals vele anderen is Robert hier gekomen om geld te verdienen, meer dan in Polen in ieder geval. Robert hoopt met zijn baan de schulden van zijn moeder af te betalen.
De film beeldt Noorwegen vooral af als een grijs, koud en troosteloos land. Niet het paradijs, het droomland, waar de Poolse arbeiders op gehoopt hadden. Alleen dat al verraadt dat de arbeiders hier niet het leven leiden waarop ze gehoopt hadden.
Eén van zijn collega's is de negentienjarige Ivar, voor wie Robert gevoelens krijgt. Gevoelens die hij in eerste instantie wegduwt, want hij wil zijn plek binnen de groep Poolse medewerkers niet verliezen. Naarmate de film vordert, durft Robert zich meer open te stellen voor Ivar.
De ontwikkeling van Robert wordt subtiel neergezet door Hubert Milkowski, die tot nu toe vooral acteerervaring in tv-series had. Ivar durft zichzelf te zijn, ondanks dat zijn omgeving dat niet altijd accepteert. In die zin is Ivar een voorbeeld voor Robert, die dat stukje bij beetje durft in te zien en aan zijn homoseksuele gevoelens durft toe te geven.
Ondertussen wordt het tweetal samen met alle andere buitenlandse collega's behoorlijk uitgebuit door de visfabriek waar ze werken. Dat zet ze aan tot actie. Devold laat zien dat in dit verhaal twee kanten zijn. Ja, het is erg dat het salaris van arbeiders naar beneden gaat. Maar ook het verhaal van de persoon die deze keuze maakt, komt aan bod. Norwegian Dreams roept op om sympathie te hebben voor alle betrokken partijen in een dergelijke situatie.
De film bevat eigenlijk twee verhalen die beide evenveel aandacht verdienen. Enerzijds het ontdekken van wie je nu werkelijk bent en jezelf durven zijn, anderzijds het verhaal van een grote groep mensen die hopen in het buitenland de kans te krijgen om zichzelf en hun families te onderhouden omdat hun thuisland die kansen niet biedt. De visfabriek is waarschijnlijk bedoeld als een decorstuk, maar is te rijk aan inhoud om slechts als context te fungeren. Daardoor blijft een belangrijke vraag onbeantwoord: wat wil Devold nu eigenlijk vertellen?