Tijdens het onderzoek voor haar vorige documentaire, The Seer and the Unseen, kwam regisseur Sara Dosa achter het verhaal van vulkanologen Katia en Maurice Krafft, en was meteen gefascineerd. In haar nieuwste docu wendt Dosa zich tot de explosieve liefdesgeschiedenis van deze twee avonturiers, die evenveel van elkaar als van vulkanen houden. Leerzaam is het zeker, maar verwacht geen bombardement van feitjes.
Katia en Maurice Krafft waren bekende Franse wetenschappers die hun leven toewijdden aan het onderzoeken van vulkanen. Ze trokken de wereld rond om de meest indrukwekkende beelden van de aarde op te nemen. Op romantische wijze neemt Fire of Love je mee in hun onderzoeken uit de jaren zeventig en tachtig waar niet alleen levens mee werden gered, maar ook hun eigen levens door werden beëindigd.
De documentaire vertelt het verhaal over de liefde van Maurice, Katia en vulkanen zonder daar commentaar op te leveren. Sara Dosa probeert dit te bereiken door hedendaagse opnames en interviews weg te laten en zich te beperken tot archiefmateriaal.
De uitnodigende stem van Miranda July vertelt de gebeurtenissen in de tegenwoordige tijd. De film neemt je zo echt mee in het verhaal in plaats van een terugblik te geven op wat ooit was. Dat maakt er een intiem portret van, maar de beperking van het archiefmateriaal betekent ook dat een hoop informatie verloren gaat en veel vragen onbeantwoord blijven. Dat probleem wordt ondervangen door Miranda July vragen te laten stellen wanneer iets onduidelijk of tegenstrijdig is. Het maakt de kijker bewust van het mysterie achter de relatie van Katia en Maurice.
Ook op andere manieren wordt duidelijk dat niet alles over de liefde van Katia en Maurice te weten valt. Ontbrekend archiefmateriaal wordt opgevuld met prachtige animatie die niet alleen opheldert waarover gesproken wordt, maar je ook gelijk het gevoel geeft dat je naar iets subjectiefs kijkt. Wat tegen deze zelfbewuste houding ingaat, is dat de voice-over de gevoelens en motivatie van Maurice en Katia regelmatig duidt en omschrijft. Hierdoor lijkt de verteller alwetend, wat Dosa juist probeerde te voorkomen.
Dosa noemt de relatie tussen Katia, Maurice en vulkanen een liefdesdriehoek, maar de focus ligt meer op hun liefde voor vuurspuwende bergen dan op hun liefde voor elkaar. Die ontbrekende schakel wekt een hoop nieuwsgierigheid op over het stel zelf. De manier waarop hun relatie met vulkanen tot uitbeelding komt, vult dat mysterie rondom hun onderlinge relatie echter mooi op. Fascinerende beelden van lavastromen en uitbarstingen drukken hun passie beter en fraaier uit dan woorden ooit hadden kunnen doen.
Over vulkaanopnames gesproken: de film bevat unieke beelden die nog altijd baanbrekend zijn. Ook het proces achter de opnames komt aan bod en via krachtig geluid is elke uitbarsting nog even levendig als toen. Door de spectaculaire beelden precies goed te timen en aan te sterken met intrigerende muziek neemt de film je helemaal mee in de betoverende belevenis zoals Katia en Maurice die ervaren moeten hebben.
Het romantische verhaal over de verbluffende onderzoeken van Katia en Maurice Krafft vertoont zich dus op de meest geschikte manier. Het gaat minder om weetjes en meer om de belevenis. Het is jammer dat je niet meer te weten komt over de rol van het echtpaar binnen de unieke liefdesdriehoek, maar je zult de passie van dit mysterieuze koppel elke seconde mee ervaren.