Een film met Woody Harrelson gaat er altijd wel in. Hij is misschien niet het soort acteur dat je meteen in je lijstje van favorieten opneemt, maar wel iemand die doorgaans fatsoenlijk werk aflevert. Helaas kan dit niet worden gezegd van het actievehikel The Man from Toronto. Het is een film die van alles wil zijn, maar uiteindelijk niks is geworden.
Woody Harrelson, die inmiddels eigenlijk veel te oud is voor dit soort rollen, speelt de titelfiguur. Deze man uit Toronto is steeds in het zwart gekleed, verplaatst zich met een al even zwarte Dodge en wordt ingehuurd om de waarheid uit mensen te slaan. Deze beul heeft zo'n befaamde reputatie dat zijn slachtoffers direct de waarheid opbiechten als ze hem alleen maar de kamer zien binnenkomen. Tijdens een missie in Onancock loopt het verkeerd af en dat heeft alles te maken met ene Teddy.
Teddy is een lanterfanter waar niets mee aan te vangen is. Een sportschooleigenaar kan zijn ogen niet geloven als Teddy komt aanzetten met een stapel flyers waarop hij is vergeten het adres te drukken. Teddy wordt de laan uitgestuurd, maar de druiloor laat zich niet uit zijn lood slaan en is ervan overtuigd dat er toekomst zit in het promoten van contactloos boksen. Wanneer hij per ongeluk terechtkomt in een woning waar boeven wachten om de man uit Toronto zijn nieuwste opdracht te geven, wordt Teddy voor de sadistische folteraar aangezien.
Een typisch scenario met de kenmerkende sjablonen zoals je ze in menig actiefilms wel vaker ziet, maar de platvloersheid is niet het grootste handicap van deze film. Het is vooral Kevin Hart die flink op de zenuwen werkt als ronduit irritante kletsmajoor waar je na amper tien minuten schoon genoeg van hebt. Deze niet te stoppen kwebbel wordt tegenover een slome Woody Harrelson geplaatst, die duidelijk over zijn pensioen staat na te denken, en dat werkt niet.
Naast de lengte (twee uur is echt te lang voor dit soort films) is er ook nog de onkunde van regisseur Patrick Hughes, die actiefans wellicht kennen van The Expendables 3. Veel zal met het budget te maken hebben maar de CGI-effecten zien er niet uit, terwijl de actiescènes alle impact verliezen doordat Hughes ze versneld opneemt. In de regel is er niets tegen hersenloos entertainment, maar als het zo afstompend verpakt wordt zoals in The Man from Toronto wordt het wel een heel vermoeiende rit.
The Man from Toronto is te zien bij Netflix.