Kalina Jedrusik was hét sekssymbool van de jaren zestig in Polen: vrijgevochten, schaamteloos en bovenal sexy. De muzikale biografische film Bo we Mnie Jest Seks toont het leven van deze Poolse Marilyn Monroe op het toppunt van haar populariteit. Haar vele sensuele televisieoptredens maakte haar zeer geliefd, maar helaas was het niet alleen rozengeur en maneschijn voor de ster. Een allure als de hare zorgde voor jaloezie en tegengeluid.
Polen was in de jaren zestig was niet bepaald de plek met de meest vrije opvattingen. Kalina Jedrusik schopte daardoor tegen de gevestigde orde. De film haakt in op deze spanning en onderstreept daarbij de moeilijkheden die vrouwen destijds (en nu nog steeds) dagelijks ondervonden. Hiervoor wordt in de eerste scène de toon gezet met een tekst die zijn weg door de hele film weet te vinden: "Een vrouw uit de jaren zestig hoort modieus maar bescheiden te zijn. Ze hoort spectaculair maar bescheiden te zijn en toch toegewijd aan huis en haard."
Kalina wekt de toorn van een invloedrijke man in de entertainmentwereld, die ervoor zorgt dat de Poolse schone op een zwarte lijst terechtkomt. Bo we Mnie Jest Seks richt zich desalniettemin vooral op de glamour en allure van Kalina's leven. Hoewel de eerdergenoemde ongelijkheden tussen man en vrouw vaak worden aangehaald, lijkt regisseur Katarzyna Klimkiewicz zich toch niet volledig aan dat element te durven wijden. Zonde, want dat had de film van de gelaagdheid en inhoud kunnen voorzien die nu gemist wordt.
Het Polen van de jaren zestig is prachtig in beeld gebracht en aan elk onderdeel van de set valt te zien dat Klimkiewicz haar huiswerk heeft gedaan. De film is luchtig en bijna dromerig te noemen, al komt dat laatste vooral door het constante gebruik van softfocus, dat al snel begint te vervelen en meer aanvoelt als een trucje dan een echte toevoeging.
Wat daarentegen wel geldt als een waardevolle toevoeging, zijn de verschillende muzikale nummers die door de film verweven zijn. Bo we Mnie Jest Seks is namelijk deels een musical, zij het een die niet zit volgepropt met liedjes. Er wordt hier en daar op subtiele manier een nummer gebruikt dat vooral qua tekst aansluiting vindt bij Kalina's verhaal. Zo bieden deze muzikale intermezzo's, op een uitzondering na, een betekenisvolle toevoeging aan het verhaal in plaats van simpelweg opvulling te zijn.
Maria Debska zet een sensuele, vrijgevochten en vooral leuke Kalina neer. Haar bereik is groot en ze weet elke emotie met verfijning te tonen. Haar charme spat van elke scène en doet zo eer aan de illustere vrouw die zij zo getrouw vertolkt. Ook voor de kijker die onbekend is met Kalina, is de charme onontkoombaar.
Maar ondanks de dromerige, charmante sfeer en de goede implementatie van muziek is Bo we Mnie Jest Seks alsnog een dertien-in-een-dozijn-biopic geworden. De film doet niet veel fout, maar excelleert op geen enkel vlak. Meer diepgang had niet misstaan en de uiteindelijke conclusie van het verhaal voelt makkelijk en gehaast. Met alleen looks en glamour kom je er niet, al zijn ze wel leuk om naar te kijken.
Bo we Mnie Jest Seks is te zien bij Netflix.