Er heeft een opmerkelijke emancipatieslag plaatsgevonden voor dames op leeftijd. Niet langer worden oudere vrouwen neergezet als besjes die achter de geraniums zijn gaan zitten, de hele dag theeleuten of bij de kapper zitten. Nee, de moderne rijpe vrouw is actief, hecht aan galante mannen en heeft bovenal een gezonde appetijt naar liefde en seks.
Baanbreker in dit genre was de Amerikaanse komedieserie The Golden Girls, waarin we vrouwen van gemiddeld rond de zestig zagen die nog lekker aan het dates waren, van alles ondernamen en heel wat afbabbelden over mannen en hun eigen seksualiteit. De serie mag voor sommigen een oubollig of truttig imago hebben, het was haar tijd ver vooruit en taboedoorbrekend, niet alleen op het gebied van vrouwelijke seksualiteit maar ook over aids, homoseksualiteit en chronische ziektes.
De weg is dus reeds geplaveid voor de huidige zestigers en zeventigers en het is dan ook geen verrassing dat uitgerekend Diane Keaton en Jane Fonda de twee belangrijkste namen zijn voor de dramatische komedie The Book Club. Samen met Candice Bergen en Mary Steenburgen spelen ze een viertal vriendinnen die maandelijks bij elkaar komen om een boek te bespreken. Ze doen het al sinds hun studietijd.
Als hoteleigenaresse Vivian de bestseller Fifty Shades of Grey op tafel dropt weten haar vriendinnen niet hoe ze het hebben. De dames krijgen rode oortjes bij het lezen van het boek en geven hun eigen seksualiteit een nieuwe impuls. Weduwe Diane slaat er een piloot mee aan de haak, de getrouwde Carol probeert haar echtgenoot weer eens het bed in te krijgen en rechter Sharon gaat na achttiend jaar geheelonthouding maar weer eens op mannenjacht.
Er gaat een serieuze noot schuil achter de problematiek die maker Bill Holderman met zijn vrouwenportret probeert aan te snijden. Maar staan we echt nog te kijken van de boodschap dat de moderne volwassen vrouw ook zo haar twijfels en behoeftes heeft? Echt baanbrekend is het niet en de vele flauwe toespelingen zijn niet alleen overbodig maar grenzen aan regelrechte wansmaak.
Maar Holderman komt ermee weg door zijn uitstekende cast. Naast de vier actrices wist hij ook grote namen als Don Johnson, Andy Garcia en Graig T. Nelson te strikken. Eigenlijk zijn de momenten waarom de vriendinnen samenkomen het minst goed uitgewerkt. Meer aandacht gaat uit naar de individuele sores van de vrouwen, zoals de twee overbeschermende dochters van Diane of Vivian die maar blijft volhouden dat ze aan haar lijf geen polonaise wil en vooral niet met mannen de nacht wil doorbrengen.
The Book Club zal voor een Europees publiek weinig verheffend uitpakken. Op dit continent zijn we toch wat minder preuts en staan we meer in contact met ons gevoelsleven. Daar komt bij dat de vrouwen kennelijk allemaal toch een man nodig hebben om gelukkig te zijn. Dat is nou niet echt een moderne boodschap. Het heeft geresulteerd in een formulematig tussendoortje met af en toe een rake blik dat het toch vooral moet hebben van het opengetrokken blik sterren en de incidentele glimlach die het weet te genereren.