In de wereld van de cinema betekenen weeshuizen doorgaans één ding: doffe ellende. Zo ook in dit Deense drama van Jesper W. Nielsen. Het feit dat de film is geïnspireerd op ware gebeurtenissen, maakt dat de treurige lotgevallen in The Day Will Come extra hard aankomen.
Als er één plek is waar je als Deens jongetje in de jaren zestig niet terecht wilt komen, dan is het wel het internaat van de hardvochtige directeur Frederick Heck. Helaas voor broertjes Erik en Elmer is dit precies de plaats waar ze moeten verblijven wanneer hun moeder wegens ziekte niet meer voor hen kan zorgen. Met het verlaten van hun ouderlijk huis komt er een abrupt einde aan een gelukkige jeugd vol vrolijk kattenkwaad. In hun nieuwe omgeving zijn het dwangarbeid en mishandeling dat de klok slaat. Wie het waagt de 'opvoeding' in het internaat met iets anders dan dankbaarheid en gehoorzaamheid te ontvangen, zal persoonlijk ervaren dat Heck en co zich er niets van aantrekken dan de lijfstraffen inmiddels al afgeschaft zijn in Denemarken. Het enige kleine lichtpuntje in het nieuwe leven van de broertjes is de nieuwe lerares Lilian. Zal zij hen kunnen helpen uit deze nachtmerrie te ontsnappen, of zullen de jongens genoegen moeten nemen met een symbolische vlucht naar de fantasiewereld die Elmer voor zijn lotgenoten verzint?
Er zijn talloze manieren waarop dit soort op ware gebeurtenissen geïnspireerde verhalen zijn weer te geven. Zo onthulde regisseur Stephen Frears in Philomena met flashbacks de misstanden waar de titelheldin in de jaren vijftig in een Iers klooster aan ten prooi viel, en maakte hij slim gebruik van humor om de impact van het drama te versterken. Barry Levinson maakte van Sleepers een misdaadthriller, waarin de slachtoffers van brutaliteiten in een strafinrichting voor minderjarigen jaren later wraak proberen te nemen op de daders. In The Day Will Come is gekozen voor een klassieke, rechttoe rechtaan benadering, die lijkt te willen bewijzen dat Oliver Twist het maar gemakkelijk had. Alle gewelddadigheden die te bedenken zijn bij een weeshuis komen voorbij. Van chantage door grotere weesjongens en misbruik, tot sadistische straffen bedacht door het personeel.
Het valt niet te ontkennen dat uit alle clichés geput wordt. Dit Deense drama beschikt echter over een winnende combinatie om de voorspelbaarheid van de tragedies teniet te doen. Een confronterend script gebaseerd op beschamende ware gebeurtenissen, plus twee getalenteerde jonge acteurs met een hoge aandoenlijkheidsfactor in de hoofdrol. Het helpt ook dat de belangrijkste volwassen rollen worden vertolkt door Lars Mikkelsen en Sofie Gråbøl, beiden bekend van de krimi Forbrydelsen - oftewel de originele The Killing. Vooral de manier waarop Mikkelsen van de wrede directeur Heck een geloofwaardig mens in plaats van een eendimensionale slechterik weet te maken, is bewonderenswaardig.
The Day Will Come is een volbloed drama, dat ondanks zijn voorspelbaarheid de gewenste mate van ontzetting weet op te roepen. Het is pijnlijk om de opeenstapeling van gruwelijkheden die de jonge hoofdpersonen doorstaan te aanschouwen. Iedereen zal deze twee fictieve vertegenwoordigers van echte slachtoffers een goed einde gunnen. Zelfs als dat ten koste gaat van de geloofwaardigheid.