Allied
Recensie

Allied (2016)

Gelikte spionagethriller met Brad Pitt en Marion Cotillard als twee spionnen die voor elkaar vallen tijdens een gevaarlijke missie in de Tweede Wereldoorlog.

in Recensies
Leestijd: 3 min 33 sec
Regie: Robert Zemeckis | Cast: Brad Pitt (Max Vatan), Marion Cotillard (Marianne Beauséjour), Jared Harris (Frank Heslop), Lizzy Caplan (Bridget Vatan), Daniel Betts (George Kavanagh), Matthew Goode (Guy Sangster), August Diehl (Hobar), e.a. | Speelduur: 124 minuten | Jaar: 2016

De eerste keer dat hij haar ontmoet, op een feest tussen haar vrienden, omhelst en zoent ze hem alsof ze haar echtgenoot maanden heeft moeten missen. Dat is ook waarvoor hij moet doorgaan: haar wederhelft. De mooie en hartelijke Marianne speelt haar rol met verve en lijkt iedereen in de nachtclub, nazi's en nazivriendjes, om haar vinger te winden. De hoogst professionele, maar aanvankelijk wat stugge Max Vatan moet toegeven dat hij niet eerder een geheim agent ontmoette die zo zorgvuldig over haar gespeelde identiteit heeft nagedacht. Zelfs in hun hotel geeft Marianne de momenten aan waarop gelachen en gezoend moet worden, want de nieuwsgierige buren houden vanachter hun ramen alles in de gaten. De Canadese militair en de Franse verzetsstrijder zijn in Casablanca voor hun meest risicovolle en gevaarlijke missie tot nu toe, waarbij ze moeten infiltreren in een nazibolwerk. In deze verhitte strijd raakt het gespeelde koppel echt verliefd. Maar de verleiding en het verraad zijn nog niet over als Max een geheime opdracht krijgt.

Scenarioschrijver Steven Knight (van David Cronenbergs Eastern Promises en van Locke, die hij tevens regisseerde) baseerde het uitgangspunt van Allied op het ware verhaal van een Canadese spion en een schooljuf uit het Franse verzet die verliefd werden tijdens hun geheime missies gedurende de oorlog. De vele dubbellevens zetten niet alleen hun werk, maar ook hun huwelijk onder druk. De twee kwamen voor een onmogelijke keuze te staan, waarbij ze zich moesten afvragen wat het zwaarst woog: hun leven, hun liefde of het landsbelang.

Knight las het verhaal van het ongebruikelijke liefdespaar en hun geschiedenis liet hem niet meer los. Het script dat hij vervolgens schreef, trok de aandacht van Robert Zemeckis. De regisseur, bekend van Forrest Gump, Cast Away en de Back to the Future-trilogie, wilde altijd nog een speelfilm maken die zich afspeelt in de Tweede Wereldoorlog. Omdat hij ook nooit eerder een historische romance had gedraaid, zag hij in het script van Knight de perfecte kans beide genres te combineren. Voor de hoofdrollen werden Brad Pitt en Marion Cotillard gestrikt.

Allied is zowel psychologische thriller, spionage als romantisch drama. Alle van het Hollywood-soort. Op gezette tijden, bijvoorbeeld tijdens de momenten waarop de kijker meer informatie krijgt dan de personages, herleeft de Hitchockiaanse suspense. Tegelijkertijd is die kijker ook in verwarring en onwetendheid over wat hij niet te zien krijgt. De film in zijn geheel, met diens uitstekende production design, appelleert aan de gloriedagen van de Amerikaanse cinema. Het is niet voor niets dat de eerste ontmoeting en de eerste spionageklus gepland staat in Casablanca. De exotische en mondaine stad anno 1942 vormt, net als in de gelijknamige klassieker met Humphrey Bogart en Ingrid Bergman, ook hier het toneel van drama, gevaar en verleiding.

Zemeckis is niet zuinig met sentiment. Ook visueel gezien pakt de regisseur flink uit. In het geval van het openingsshot, met een langzaam zakkende camera naast een beheerst dalende en bekwame parachutist boven de oneindig lijkende maar steeds dichter naderende woestijngrond, werkt dat uitstekend. Het begin weet op die manier zowel een gevoel van sereniteit als onmiddellijke spanning te vangen met een enkel beeld. Ook het technisch virtuoze shot waarin een in nylon en naaldhak gestoken damesvoet over gebroken ruiten op een Londens trottoir paradeert, wat door de glassplinters een caleidoscopisch geheel wordt, is treffend.

Daartegenover staan een Titanic-achtige seksscène - in plaats van op een zinkend schip staat deze auto middenin de woestijn ten tijde van een verzengende zandstorm - en een geromantiseerde bevallingsscène die plaatsvindt tijdens een nachtelijke luchtaanval. De ploeterende en voor hun leven rennende verpleegsters leggen collectief hun brancards neer om een klappende erehaag te vormen voor de nieuwgeborene. Fluitende bommen omlijsten het gebeuren bij wijze van vuurwerk.

Zemeckis' aanpak mag dan opzichtig zijn; met de identificatie zit het wel goed. Deze film draait om dit buitengewone echtpaar dat in buitengewone omstandigheden voor elkaar valt. Cotillard is ontwapenend en haar Marianne is van meet af aan een mysterie. Brad Pitt en Marion Cotillard maken de film. De chemie tussen de twee sterspelers spat van het scherm.