Ned Fleming woont met zijn liefhebbende vrouw en tienerzoon in een buitenwijk van een stad in Michigan. De familieman runt een drukkerij en is bijzonder gesteld op zijn uithuizige studerende dochter Stephanie. Neds verbazing is dan ook groot als hij tijdens zijn eigen verjaardagsfeestje op behoorlijk confronterende wijze kennismaakt met de nieuwe lover van Stephanie. De eerste ontmoeting met de onorthodoxe gamemagnaat Laird Mayhew is vooral gericht was op bepaalde lichaamsdelen waar doorgaans de zon niet schijnt en die voor het hele bedrijf van Ned op een webcam te bezichtigen zijn. Daarop besluit Stephanie haar ouders en broertje uit te nodigen voor een echt treffen. Laird is een vrije vogel die smijt met geld door zelfs een bowlingbaan voor zijn aanstaande schoonvader aan te leggen en de kerstkaart van de familie op zijn rug laat tatoeëren. Waarom is een slimme zelfstandige jongedame in godsnaam gevallen voor deze onbehouwen flierefluiter? Ned probeert er samen met zijn vrouw en het bioscooppubliek een antwoord op te vinden.
Filmmaker en scenarist John Hamburg, eerder verantwoordelijk voor komedies als Zoolander, twee delen Meet the Parents en Along Came Polly, is niet een man met een verfijnde smaak. Geen punt, want voor alles is een publiek, getuige de vaak behoorlijk smakeloze humor die in het toepasselijk getitelde Why Him? voorbijkomt. Geavanceerde Japanse toiletten die ook nog even de genitale streek plezieren, of woordgrapjes over seksuele handelingen: dat soort werk. In deze mede door Jonah Hill bedachte en geproduceerde komedie zijn er weinig compromissen te vinden. Er wordt vol ingezet op de vele contrasten tussen de keurige, maar vastgeroeste familie Fleming en de vrijbuiter vertolkt door James Franco die werkelijk geen gêne kent en ook al snel de andere leden van zijn aanstaande schoonfamilie weet in te palmen. En ook Ned zelf moet schoorvoetend toegeven dat de nieuwe vriend van zijn geliefde dochter dikwijls het hart op de goede plek heeft. Beschamend blijft de situatie echter wel en dit ongemak is dan ook wat deze in-Amerikaanse komedie bijna twee uur lang moet voorthelpen.
Hamburg weet zijn vierde speelfilm als regisseur niet te behoeden voor een sketchmatige aanpak. Een rode draad is er maar lastig in te ontwaren, ettelijke pogingen om Ned en Laird te laten 'bonden' ten spijt. We krijgen vooral een serie bizarre situaties voorgeschoteld waarbij de tegenstellingen lekker vet worden aangezet. De pogingen die Ned onderneemt om te bewijzen dat zijn vermoedens dat zijn toekomstige schoonzoon niet deugt, worden als mosterd na de maaltijd opgestart en raken kant noch wal. Het voelt als een plotmiddel om de zaak nog wat te redden, terwijl eigenlijk van meet af aan wel duidelijk is waar het allemaal op uit zal draaien.
Why Him? bevat veel opvulsel, dat voornamelijk bestaat uit nog meer pijnlijke momenten. Want welke vader wil er nu getuige van zijn dat zijn dochter de liefde bedrijft? Het zijn veel open deuren. Dat dit niet helemaal een gemiste kans is, is met name te danken aan de cast. Mooiboy James Franco treedt flink uit zijn comfortzone en wordt hierbij prettig gecontrasteerd door Bryan Cranston en diens norse voorkomen. Cranstons filmvrouw wordt vertolkt door Will & Grace-ster Megan Mullally die zich opvallend bescheiden opstelt. De dochter waar het feitelijk allemaal om draait is echter een veel te serieuze saaie muts, terwijl juist met dit personage meer uitgehaald had kunnen worden. Het leukst zijn de impliciete grapjes, zoals een geslaagde parodie op het digitale manusje-van-alles Siri. In de gehaaste finale wordt zelfs een bekende rockband van stal gehaald. Deze amusante komedie is groot geschut met losse flodders, waarvan een enkele soms raak is.