'The Three Musketeers - Part II: Milady': iets te veel politieke intrige ten koste van de persoonlijke verhaallijnen

'The Three Musketeers - Part II: Milady': iets te veel politieke intrige ten koste van de persoonlijke verhaallijnen (2023)

Ze zijn intussen met zijn vieren, maar verliezen desondanks steeds meer grip op de situatie.

Leestijd: 2 min 47 sec
Update:
Regie: Martin Bourboulon| Scenario: Alexandre de La Patellière, Matthieu Delaporte | Cast: François Civil (D'Artagnan), Eva Green (Milady), Vincent Cassel (Athos), Pio Marmaï (Porthos), Lyna Khoudri (Constance), Louis Garrel (Lodewijk), Vicky Krieps (Anne), e.a. | Speelduur: 115 minuten | Jaar: 2023

Slumdog Millionaire spijkerde in 2008 menigeens triviale kennis bij. Door Danny Boyles energieke en aangrijpende film rond de beroemde quizshow weten mensen wereldwijd dat Benjamin Franklin op het honderddollarbiljet staat, dat Samuel Colt de eerste revolver heeft uitgevonden en natuurlijk dat Amitabh Bachchan de ster was van de hitfilm Zanjeer. Maar juist het feitje dat iedereen al ergens in zijn achterhoofd zou moeten hebben, gezien de ruimschootse aanwezigheid van de personages op film en televisie, blijkt hardnekkig te worden vergeten: de drie musketiers waren Athos, Porthos en...?

Gelukkig was er vorig jaar de eerste les van een opfriscursus over de mannen met de brede, gevederde hoeden. The Three Musketeers: D'Artagnan was een avontuurlijke, komische en romantische productie met een Franse sterrencast. Met een beetje optimisme zou het hiermee opgestarte drieluik weleens de definitieve verfilming van het boek van Alexandre Dumas kunnen worden. Meeslepende degengevechten gefilmd in lange shots, onberispelijke aankleding en humor die zowel authentiek als modern aandoet.

De drie musketiers werden vertolkt door ervaren rotten Vincent Cassel, Pio Marmaï en Romain Duris. François Civil was perfect als de jeugdige, strijdlustige en zeer sympathieke D'Artagnan, maar zijn puike acteerprestatie werd overschaduwd door Eva Green als mysterieuze antagonist die de charmes waar deze acteur van nature in grossiert ten kwade (afhankelijk van je perspectief) aanwendt.

We verlieten het eerste deel met de onthulling van een complot tegen Lodewijk XIII en de benoeming van D'Artagnan als luitenant in het musketierkorps, waarna hij prompt werd ontvoerd. The Three Musketeers - Part II: Milady begint met een onwaarschijnlijk pact en het neerzetten van de pionnen in een conflict dat steeds ingewikkelder wordt. Het leger van de katholieke Lodewijk maakt zich op om naar het protestantse bolwerk La Rochelle te marcheren, maar de alleenheerser lijkt een speelbal van grotere machten. Zoals iemand opmerkt: "Beide kampen willen oorlog, alleen de koning wil vrede."

De schaalvergroting van de gebeurtenissen in Milady heeft voordelen en nadelen. Dit tweede deel is een film over interessante politieke conflicten en verbreding van de oorlog, maar hierdoor vallen de persoonlijke verhaallijnen van de vier musketiers soms wat in het niet. Ook de belevenissen van Milady de Winter, zoals het personage van Eva Green blijkt te heten, komen niet zo goed uit de verf. Sterker nog, het titelpersonage speelt eigenlijk een bijrol in haar eigen film. De wirwar aan personages (die grotendeels al in D'Artagnan werden geïntroduceerd) voelt in Milady soms als een last; het verhaal was gebaat geweest bij meer focus en minder kampwisselingen en dubbele bodems.

Dit neemt niet weg dat The Three Musketeers - Part II: Milady genoeg vermaak biedt om de liefhebber van ouderwetse avonturen en degengekletter tevreden te houden. De choreografie van de gevechten is weer van een prima niveau en de kostuums, locaties en cinematografie zijn prachtig. Green schittert in haar handjevol scènes en Civil geeft D'Artagnan een diepere laag en krijgt meer te doen dan alleen de vriendelijke mooiboy uithangen. Meer dan genoeg dus om ook uit te kijken naar het derde deel. Natuurlijk wederom met Athos, Porthos, D'Artagnan en... ?

The Three Musketeers - Part II: Milady is te zien bij Prime Video.