'Find Me Falling': verliefd op Cyprus

'Find Me Falling': verliefd op Cyprus (2024)

Niets is per ongeluk in dit zomerse tussendoortje over een oude rocker die zijn liefde terugvindt.

Leestijd: 3 min
Regie: Stelana Kliris | Scenario: Stelana Kliris | Cast: Harry Connick Jr. (John), Agni Scott (Sia), Ali Fumiko Whitney (Melina), Lea Maleni (Koula), Tomy Demetriou (Manoli), e.a. | Speelduur: 93 minuten | Jaar: 2024

Tenzij het een nadrukkelijk hoofdthema is, kan je met gemak stellen dat toeval niet bestaat in fictie. Personages doen uitlatingen die later in een verhaal terugkomen, voorwerpen of gebeurtenissen worden later relevant en helpen allemaal mee tot een mooi afgerond verhaal. Een bewijs voor deze stelling wordt op ontegenzeggelijke wijze geleverd in de romantische eilandfilm Find Me Falling van de Zuid-Afrikaans-Cypriotische regisseur Stelena Kliris. Een perfect tussendoortje voor de zeldzame zwoele avonden die deze zomer tot nu toe rijk is.

Oude rocker John Allmann heeft na een mislukte comeback zijn gitaar aan de wilgen gehangen en zijn luxe rock-'n'-roll-leventje in New York verruild voor een eenzame hut aan de kust in het Griekse deel van Cyprus. Wat de makelaar John niet heeft verteld is dat de klif voor zijn huis een populaire plek is voor wanhopige zielen om een einde aan hun leven te maken. Er zit dan ook weinig op dan een flink hek timmeren om te voorkomen dat depressievelingen zich van het leven beroven. Jaren geleden bracht John al eens een bezoek aan het eiland en heeft hij bij een aantal bewoners van het nabijgelegen dorp een onvergetelijke indruk achter gelaten.

De ex-zanger die een megahit op zijn naam heeft staan over de liefde met een meisje aan het strand wil het liefst niet meer worden herinnerd aan zijn sterrenbestaan. Wanneer de Cyprioten hem herkennen en beginnen over zijn bekendste nummer slaat de gêne onvermijdelijk toe. John komt in aanraking met de jonge Melina, die de boodschappen bezorgt. Het meisje blijkt niet alleen vrijwel accentloos Engels te spreken maar tevens te beschikken over een gouden strot. Wanneer Melina optreedt op het dorpsplein, komt John oog in oog te staan met een oude bekende.

Kliris en haar castingteam hebben een aantal opmerkelijke keuzes gemaakt. De hoofdrol van John Allman is nog best te pruimen door de vertolking van Harry Connick Jr. die ook alweer bijna de zestig aantikt. Zijn enigszins verlopen aanblik en overduidelijke opplaktatoeages passen nog best aardig bij de vergane glorie die hij tracht neer te zetten. Melina wordt gespeeld door actrice Ali Fumiko Whitney, die een charmante verschijning is maar geen druppel Cypriotisch bloed door de aderen heeft stromen. Whitney is onder meer van Japanse afkomst.

Deze dubieuze casting wordt dan wel weer goed gemaakt door Connick Jr.'s direct tegenspeler Agni Scott die wel haar wieg op het eiland had staan maar in veel scènes een mengelmoes van Grieks en Engels spreekt. Het is allemaal niet zo'n grote verrassing hoe de verschillende personages zich tot elkaar verhouden en wat hen bindt. Daar gaat het bij het genre van de romantische komedie natuurlijk ook niet om. Een ander vertrouwd ingrediënt, namelijk dat van het misverstand gaat echter eerder tegenstaan. Kliris grossiert in personages die elkaar verkeerd begrijpen, maar vaak omdat ze niet eens de moeite nemen om elkaars zinnen af te laten maken.

Find Me Falling zit bovendien vol met metaforen en moraal. Het verschil tussen vallen en springen is dat je het laatste bewust doet. Dat soort werk. John is natuurlijk niet voor niets bij een zelfmoordlocatie gaan wonen. Toeval bestaat ook in de romkom immers niet. Het gegeven wordt nog even aangegrepen om het goede hart van de Amerikaan te onderstrepen. Hoogdravend of opzienbarend is al deze romantiek en miscommunicatie niet, maar soms is het ook wel prettig om niets aan je hoofd te hebben.

Find Me Falling is te zien bij Netflix.