'Spadek': Pools moordmysterie is deels 'Knives Out' en deels 'Game Night'

'Spadek': Pools moordmysterie is deels 'Knives Out' en deels 'Game Night' (2024)

Een bevredigende, komische kijk op het versleten whodunnit format, met enkele originele elementen.

Leestijd: 2 min 30 sec
Regie: Sylwester Jakimow | Scenario: Lukasz Sychowicz | Cast: Jan Peszek (Wladyslaw), Maciej Stuhr (Dawid Klos), Joanna Trzepiecinska (Natalia), Mateusz Król (Karol), Gabriela Muskala (Zofia), e.a. | Speelduur: 94 minuten | Jaar: 2024

Knives Out heeft veel teweeg gebracht sinds 2019. Navolgers van de whodunnit van Rian Johnson, waarmee hij het Agatha Christie-mysterie nieuw leven inblies, zijn de afgelopen jaren niet bepaald zeldzaam geweest. Spadek, een Poolse film van regisseur Sylwester Jakimow, wordt goed genoeg uitgevoerd om zich te scharen bij de betere versies. Het ontbreekt aan een scherp randje en het einde is wat plichtmatig, maar wel bevredigend.

Verder roept Spadek niet alleen herinneringen op aan Knives Out. Een stel excentriekelingen verzamelt zich op één locatie, een van hen sterft en de anderen moeten - samen met het publiek - uitzoeken wie de moordenaar is. Het is een mix van meerdere elementen uit andere films, series en bordspellen.

De familie Fortuna is een bijzondere groep mensen, die allemaal samenkomen op verzoek van hun rijke familielid Wladyslaw. Hij is bereid zijn aanzienlijke vermogen cadeau te doen aan de winnaar van een complex spel, dat eigenlijk een grote bindingsoefening is. Zoals kenmerkend is voor deze type films, heeft elk familielid specifieke vaardigheden, of eigenaardigheden, en spelen er onderling veel conflicten.

De zaken veranderen wanneer Wladyslaw sterft, vermoedelijk vermoord door één van zijn familieleden. De verdachten moeten allemaal meespelen om toegang te krijgen tot het Fortuna-fortuin, terwijl ze vastzitten in een sneeuwstorm en worden onderzocht door de politie. Iedereen wil winnen, en is bereid te doen wat nodig is om de winst te pakken.

In een grote groep personages, waarbij de tijd die aan elk familielid besteed wordt beperkt is, doen de acteurs hun best om ze enig gewicht mee te geven en tot leven te brengen. Tijdens het spel komen hun conflicten op een slimme manier aan het oppervlak. Ze zijn allemaal op hun eigen manier eigenzinnig en excentriek, wat alleen maar bijdraagt aan de chaos.

De sets en setting zijn behoorlijk indrukwekkend, met het luxueuze landhuis midden op een besneeuwde berg als perfecte locatie. De rustieke sfeer draagt bij aan het gevoel van een retro moordmysterie in een geïsoleerde omgeving. De manier waarop elk gedeelte van het huis in beeld wordt gebracht en verkend, voelt als een reis door geheime tunnels en achterkamertjes. Helaas had hier nog veel meer mee gedaan kunnen worden, de volledige potentie van het huis wordt niet benut.

Spadek voegt een ietwat nieuw puzzelelement toe aan het verder herkenbare verhaal, waardoor de film van Jakimow een andere sfeer krijgt dan verwacht. Iets anders wat Spadek verfrissend maakt, is de humor. Wat begint met droge humor ontvouwt zich tot een film vol slapstick. Door deze elementen te combineren lijkt Spadek meer op een film als Game Night. Ondanks deze originele elementen houdt Spadek zich nog steeds aan een versleten format. Het biedt de gebruikelijke, genrespecifieke pleziertjes, die voldoende uitgevoerd worden om leuk te zijn, maar niet zo goed dat de film lang zal bijblijven na afloop.

Spadek is te zien bij Netflix.